Kristne i møte med militante
islamister i Dearborn, USA
"Det
multikulturelle mareritt Guds folk har i vente"
Ekstrem islam er på
fremmarsj og i den vestlige kultur og det som ligger
foran oss kan virke skremmende. Det multikulturelle
samfunnet Stoltenberg & co vil innføre ved å
importere titusener av "fredlige" muslimer vil ende
i bråk og spetakkel i våre byer og gater. Som Guds
folk må vi møte utfordringene fra det militante
islam med modig tro. Som Paulus og de første kristne
må vi modig proklamere evangeliet om Jesus Kristus
som den eneste vei til frelse, og vi må ikke la
frykt knuge oss ned. Som kristne må vi komme i hu
hva Paulus under Åndens ledelse sa om forfølgelse og
det som måtte komme: "Vi må gå inn i Guds rike
gjennom mange trengsler." (Acta 14.22) - og samtid
møte utfordringen fra islam med en fast tro på at
Jesus er den som har all makt i himmel og på jord.
Vi må våge å konfrontere islam med de bibelske
sannheter om at det kun er i Kristi kors det er
frelse og at det utelukkende er gitt oss ett navn vi
kan frelses ved. Jesu navn! Islam er en avvei og
koranen er ei løgnbok som forfører mennesker inn i
død, mørke, hat og tilsist i fortapelse og evig
pine. En muslim som følger Allahs vei vil tilsist
ende i fortapelse og evig pine. "Derfor skammer jeg
meg ikke over evangeliet, for det er en Guds kraft
til frelse for hver den som tror, både for jøde
først og så for greker," Romerbrevet 1,16 La oss
alle være like modige som den 12 år gamle Hussein
som møter trakassering og mobbing i Tyrkia for sin
modige bekjennelse av Jesus Kristus som Herre og
frelser.
Muslimenes hat mot jødene kjenner
ingen grenser
Drep jøder, drep jøder, drep jøder er oppfordringen
som gis til demonguden Allahs etterfølgere. Som en
sann og bibeltro kristen kirke er vi forpliktet til
å slå ring om Israel og det jødiske folk.
"Trøst, trøst mitt folk! sier deres Gud. Tal
vennlig til Jerusalem og rop til henne at hennes
strid er endt, at hennes skyld er betalt, at hun av
Herrens hånd har fått dobbelt for alle sine synder."
Aril
Edvardsen og Åge Åleskjær søkte kompromiss med
muslimer
I
1999 begynte en ny tid for deler av norsk
kristenhet. Nettopp dette året la deler av den
karismatiske leiren om kursen fra misjon til dialog
eller kompromiss og hovedarkitekten bak det
religiøse svik mot misjonsbefalingen var den nå
avdøde Aril Edvardsen fra Troens bevis i Kvinesdal
Aril Edvardsen
hevdet at kristne og muslimer tilber samme Guddom
Fra Søkelys nr 6 1999
Aril
Edvardsen og Sarons Dal møter nå massiv og knallhard
kritikk fra sentrale kristne ledere etter at
Edvardsen og Sarons Dal nylig arrangerte et
fellesreligiøst bønne og dialog møte mellom kristne
og muslimer. Edvardsen som både er initiativtaker og
hovedarkitekt bak den omstridte konferansen om
"universell fred og harmoni" avviser blankt
kritikken om at han bedriver religionsblanding, og
om kritikere av konferansen sier han; "kristne
ekstremister". Blant dem som er stemplet av Aril
Edvardsen finner vi blant annet Dagen redaktør Odd
Sverre Hove.
"Aril Edvardsen og Troens Bevis
driver religionsblanding når de nå
prøver å "snik inkludere" troende
muslimer i fellesskapet av mennesker
som dyrker Bibelens Gud," sier
teolog Sveinung Jensen til Søkelys.
"Gjennom å avholde den
fellesreligiøse konferansen om
"universell fred og harmoni" ønsker
vi å understreke at både jøder,
kristne og muslimer tilber den samme
guden," sier Arild Edvardsen som
likevel fastholder at dette ikke er
religionsblanding. Beskytter for
den omdiskuterte
"vennskapskonferansen" var Jon
Lilletun (Krf) som forøvrig er en av
pådriverne for å bli kvitt prester i
Den Norske Kirke som fastholder
troen på Bibelen som Guds Ord.
Den
omstridte konferansen mellom 25
karismatiske kristne, deriblant Åge
Åleskjær fra Oslo Kristne Senter og
250 muslimer som nylig ble avholdt i
regi av Troens Bevis, en
pinsemenighet og Holmlia Moske har
vakt sterke reaksjoner blant
evangeliske kristne i mange kristne
kirkesamfunn. I Allahs hus!
"Vi er ikke kommet her for å omvende
noen," sier Aril Edvardsen i det han
åpner den omstridte konferansen i
Holmlia Moske.
"Snarere er vi her for å dyrke et
vennskap med mennesker som tilber
Israels Gud," fortsetter Edvardsen
mens han gjentatte ganger presiserer
"at dette ikke er et religiøst møte,
men en freds og vennskapskonferanse
og at han ikke er der for å forkynne
tro til frelse. Bønnemøte i et avgudstempel! Rammen for guru Edvardsens
patetiske forsøk på å skape religiøs
enhet mellom kristne og muslimer er
Allahs hus på Holmlia i Oslo.
På tross av Edvardsens gjentatte
forsikringer om at "dette ikke er et
religiøst møte", blir det klokken
1900 kalt inn til kveldsbønn i
Moskeen, der Allah tilbes mens de
"kristne" holder seg litt i
bakgrunnen.
Klokken 1930 er bønnemøtet over, og
det kalles inn til et felles "freds
og vennskapsmøte" i hovedsalen i
avguds tempelet.
"Dette er ikke et religiøst møte"
har Edvardsen gjentatte ganger sagt,
- men han kan knapt stilles til
ansvar for at det muslimske
vertskapet bruker mer enn tjue
minutter på agitere for sin
religiøse tro. Godtar bønn til Allah? Først lyder et fem minutter
langt arabisk bønnerop. Så leses det
fra Koranen om at "jøder og
hedninger er mest fiendtlige overfor
de sanne troende, mens de kristne
omtales som de som står nærmest
islam, fordi de ikke er "hovmodige".
Deretter setter en ung gutt i gang
og messe en salme om sitt inderlige
forhold til profeten Muhammed som ut
i fra en bibelsk vurdering må
karakteriseres som en falsk profet.
"Og dette er ikke et religiøst
møte?" spør journalisten seg selv i
det Aril Edvardsen gjør seg klar til
å entre talerstolen. Og Aril
Edvardsen entrer mikrofonen;
"Kjære venner. Det er veldig fint å
være samlet her. - Og det er fint
for oss kristne å høre dere be å ha
gudstjeneste sammen. På hver vår
måte og i hver vår tradisjon kan vi
alle be om fred på jorden," følger
guruen fra Sarons Dal opp med.
Fred og
kompromiss
Aril
Edvardsens vennskaplige og nærmest
"økumeniske" innledningstale til de
275 deltakerne på "freds og harmoni
konferansen" som ble arrangert i
regi av Sarons Dal og flere tros og
pinsemenigheter får tankene til å gå
til de advarsler som ble fremsagt i
forkant av konferansen av blant
annet Tormod Engelsviken i
Mellomkirkelig råd; "Jeg er redd for
at dette kan gi inntrykk av at vi
kristne aksepter muslimenes bønn som
rett bønn. - Hvis budskapet er at
alle guder hører bønn, så har man
gått over grensen til
religionsblanding, og vi havner i
konflikt både med det første bud og
andre tekster i Bibelen.
Felles tro?
"Både kristne, muslimer og jøder
tror alle på en Gud, den samme Gud,
og vi skal ikke omvende hverandre."
(hvem trenger vel Jesus?) fortsetter
guru Edvardsen fra Sarons Dal.
Men når vår felles stamfar Abraham
omtales som "Guds venn", så kan vi
lære av Abraham å være venner, og
som venner forsøke å gjøre verden
til et bedre sted å leve på,"
fortsetter Edvardsen og legger til;
-Vi som tror på en Gud, tror på
kjærlighet og vennskap, - som
Abrahams etterfølgere."
"Det er problematisk at muslimene
får den oppfatning at bare de ber
til sin gud, er alt vel og bra. - Og
videre, at det finnes en annen vei å
gå enn gjennom Jesus," har redaktør
Oddvar Johansen i Korsets Sier (et
organ for pinsebevegelsen) formant i
forkant av vennskapskonferansen,
Og videre fortsetter evangelist
Edvardsen.." Så vil jeg følge Gud
(hvilken gud?) - og han som jeg tror
på, Jesus, - som dere også tror på
og som koranen kaller en "Messias",
sier Aril Edvardsen som ikke er
videre glad for den senere tids
omtale i massemedia og påstandene om
religionsblanding.
Hva er et religiøst møte?
Under den tre dager lange "freds og
vennskapskonferansen" sammen med
"Allahs folk i Allahs hus" stresset
Edvardsen en rekke ganger at "dette
ikke er et religiøst møte".
Og dette på tross av at det ble bedt
bønner til Allah, messet salmer til
samme avgud og lest fra muslimenes
hellige bok; "koranen".
I tillegg til dette ble det også
agitert for den muslimske troen som
blant annet inneholder en rekke
antikristelige og antijødiske
doktriner.
Et eksempel er at islam avviser
tanken på at Gud har en sønn og i
tillegg fornekter de den bibelske
treenighetslæren.
Uansett hva Aril Edvardsen måtte
mene om dette, så er i hvert fall vi
hellig overbeviste om at folk flest
vil tolke bønn, messing av salmer
samt religiøs agitasjon og
skriftlesning fra "en hellig bok"
som elementer man vanligvis
forbinder med religiøse møter eller
gudstjenester.
Det er jo godt mulig at Aril
Edvardsen og Åge Åleskjær legger noe
annet i begrepet "religiøst møte"
enn det de fleste gjør, for her
manglet jo både tungetale,
helbredelser og andre karismatiske
fenomener som preger den
karismatiske bevegelsen! Det er
kanskje mangelen av dette som gjør
at Edvardsen & co kan påstå at dette
ikke var religiøst?
Edvardsen ut mot Odd Sverre Hove og
Dagen
Debatten omkring dialogkonferansen
har kraftig provosert den dalende
superpredikanten fra Troens Bevis og
Sarons Dal. På en kort
pressekonferanse legger ikke
Edvardsen skjul på at han mener at
kritikken skyter langt over mål.
Aril Edvardsen som åpenbart elsker å
være i medias søkelys uttalte under
en pause i konferansen at han "med
glede irriterte en del ekstremister.
På direkte spørsmål la han ikke
skjul på at han regnet avisen Dagens
lederskribent (Odd Sverre Hove) som
ekstrem i denne sammenheng. "Jeg
regner det som ekstremt og ukyndig å
hevde at å be til Allah er å be til
en avgud, for nå man sier det dømmer
man ikke bare meg og muslimene, men
alle arabiske kristne. Disse har jo
i alle år bedt bønner til Allah,"
sier Edvardsen som med dette
understreker at han mener at "Allah
er identiske med Bibelens Gud som er
Jesu Kristi Far. " - Å evangelisere
for Allah troende er både unødvendig
og bortkastet," fortsetter Edvardsen
som mener at også muslimene tilber
den "samme Gud" som både kristne og
jødene ber til. Det faktum at Allah
er mye mer enn bare en arabisk
oversettelse for ordet "gud" er noe
evangelist Aril Edvardsen øyensynlig
ikke gidder å bry seg med. At mange
kristne med god grunn hevder at
Allah er en avgud, og at troende
muslimer forkaster Kristus som Guds
Sønn er noe Edvardsen åpenbart
velger å lukke øynene for.
"Allah
er en arabisk demon gud!"
"Islams
røtter er begravd i Arabia -i Mekka
-i en kvadratisk steinbygning kalt
Kaàbah, som i følge Koranen ble bygd
av Abraham. I Kaàbah var det 360
Jinn (ånder, avguder, engler og
demoner), og en av dem het Allah!"
"Ordet "Allah" kommer fra det
sammensatte arabiske ordet alilah.
Al er den bestemte artikkel (tilsv
engelsk "the") og ilah er et arabisk
ord for "gud".
Allah er et rent arabisk uttrykk som
blir brukt med henvisning til en
arabisk guddom." - " Allah er et
egennavn som bare brukes om
arabernes spesielle Gud!"
"Opprinnelsen til Allah går tilbake
til før -muslimske tider. Allah er
ikke et fellesnavn som betyr "Gud"
(eller en gud)."
"Allah er et før -islamsk navn, som
korresponderer med det Babylonske
"Beel og Allah var kjent for de før
-islamske araberne, han var en av
guddommene i Mekka." "Allah
tilbedelsen var i likhet med Baal
-tilbedelsen en stjerne -religion,
ved at de tilba solen, månen og
stjernene."
"I Arabia ble solguden betraktet som
en kvinnelig gudinne og månen som en
mannlig gud. Navnet Allah ble brukt
som et personlig navn på måneguden."
"Allah, måneguden, giftet seg med
solgudinnen. Sammen produserte de
tre gudinner som ble kalt "Allahs
døtre". Disse tre gudinnene het Al
-lat, Al -Uzza og Manat." "Koranens
Allah er ikke identisk med Bibelens
Gud" sier den jødiske Dr. Anis
Shorrosh. Kilde; Ramon Bennett.
Bibelens Gud har et navn
I
Bibelen som er kristendommens
hellige bok finnes det flere
hebraiske og greske ord som i vår
bibeloversettelser blir oversatt med
Herren eller Gud. Her følger en kort
oversikt hvilke ord grunntekstene
anvender;
1."El"
eller "Elohim" som kort og godt
betyr ordet "Gud" som tittel og ikke
som egennavn. (Dette fra GT eller de
hebraiske skrifter).
2. Jahve
eller Jehova som er de mest brukte
uttalene på det hebraiske ordet "JHVH"
som er et verb som betyr "jeg er"
eller "å bli". Ordet "JHVH" som i
våre oversettelser blir oversatt med
"Herren" er et egennavn som Gud
anvendte om seg selv da Han
åpenbarte seg for Moses i den
brennende tornebusken. (Se 2.Mos
3,14)
3.Theòs
blir i de greske skrifter (NT)
anvendt om Gud Fader.
4.Logos
eller Ordet blir brukt om Kristus
som den inkarnerte Guds sønn.
5.Kùrios/ Kyrios blir i NT brukt om
Kristus, og referer til Jesus
Kristus som den herliggjorte og
oppstandne Messias. Ordet blir ofte
oversatt med termen "Herren".
Muslimenes praktisering av tro har
ofte gått hånd i hånd med terrorisme og død. Mens
den kristne tro tradisjonelt har vektlagt
nestekjærlighet og sosialt engasjement har muslimene
markedsført sin religion med bomber, terror og
fatwaer mot dem som tror annerledes.
Herkan du lese
hvordan Aril og Åges muslimske venner praktiserte
gudstroen i 1999.