FORSONINGEN
Tekst: Sverre Wettestø
Et av de
mest problematiske lærepunktene i fremgangsteologien
er forsoningslæren. Denne læren stammer fra E.W.
Kenyon (1867-1948) som hadde sin utdannelse fra
"Emerson College Of Oratory" i Boston på
1890-tallet. Dette var et college som på denne tiden
var dominert av den såkalte "New Thought", av ulike
okkulte og metafysiske bevegelser. Kenyon hevdet
også å ha lært svært mye av Mary Baker Eddy,
grunnleggeren av "Christian Science", og hennes bok
"Key to the scriptures". Kenyon har sagt at det
eneste "Christian Science" mangler er Jesu blod.
Alle hoveddoktrinene i fremgangsteologien har blitt
tatt direkte fra Kenyons skrifter. Gjennom Kenyon
eksisterer det en historisk forbindelse mellom
trosbevegelsen og "New Thought Metaphysics". I
boken "Seduction Of Christianity" sier forfatterne
at trosbevegelsen er "en vekkelse av New Thought!".
For mer informasjon om Hagins plagiering av Kenyon,
se boken "A different Gospel", av D.R. McConnell.
I motsetning til evangelisk-luthersk syn om at
mennesket i sitt hjerte (indre menneske) er en
synder, så lærer fremgangsteologien at den troendes
indre menneske (ånden) er totalt syndfri. Før
du blir en troende så er du altså åndelig død. Jesus
kunne ikke sone synden ved sitt kjøtt og blod, sies
det, da dette ikke var Jesu egentlige "jeg", men ved
at Jesus selv (hans ånd) måtte dø og kastes ut av
treenigheten. På denne måten kunne synden sones,
siden synden er en åndelig størrelse. Ved
selv å dø åndelig så soner altså Jesus en
stedfortredende død for hver og en av oss. Først i
oppstandelsen blir Jesus Guds sønn igjen.
Om de troende som har fått del i kristi
oppstandelseskraft (Den Hellige Ånd) sier Kenyon :
-"Den
troende er like mye en del av Gud som Jesus var en
del av Gud".
(The hidden man, s.207)
-"Vi er like mye en del av Jesus som han og faderen
er deler av hverandre".
(The hidden man, s.150)
-"Den troende er like mye en inkarnasjon som Jesus".
(The Father and His family, s.100)
Dette er konsekvensen av forsoningen; nemlig at vi
blir syndfrie guder.
Fremgangsteologiens forsoningslære flytter fokus fra
Jesu fysiske død på korset til en åndelig død og
diverse mystiske begivenheter i helvete, der Jesus
var i besittelse av satanisk natur. Denne læren
fører til store problemer for kristologien og det at
Kristus i inkarnasjonen ble kjød. Denne læren
om at Jesus fikk Satans natur i sin ånd er helt uten
hold i bibelen og i direkte opposisjon til Luthers
forsoningsforståelse. Når vi i skriften hører at
Jesus "ble gjort til synd for oss", (2.Kor.5,21) så
skal det forstås slik at Jesus ble tilregnet
vår synd og skyld. Det skal ikke forstås effektivt,
slik at Jesus ble kjent skyldig p.g.a. Sin egen
synd, sitt eget opprør mot Gud, sin egen
gudfravendte/ugudelige natur. For en slik natur
hadde Jesus ikke. Hvis Jesus var under Guds vrede
for sin egen syndige og sataniske naturs skyld, så
forsvinner stedfortredelsen. Følgen blir da en
forsoningslære uten soning.
Denne artikkelen vil ta opp hovedtrekkene i denne
forføreriske forsoningslæren som i dag spres gjennom
fremgangsteologien.
Så til
et sammendrag av Kenyons forsoningslære,
sammenfattet av Hobart Freeman:"Did Jesus die
spiritually? - Exposing the JDS Heresy", Faith
Publications :
Jesus ble til synd på korset når han gav seg selv
til Satan. Han tok til seg Satans onde natur og ble
så i naturen ett med anklageren. Jesus ble den
oppløftede ormen, når han tok på seg Satans egen
diabolske natur. Han var nå et "fortapt" menneske,
som ropte "Min Gud, min Gud, hvorfor har du overgitt
meg?" Han hadde nå dødd åndelig. Etter sin død
førtes hans ånd til helvete, der han ble fengslet
med syndens og sykdommens veer og med all Satans
ondskap. Helvetes kor av demoner kunne med Djevelen
som dirigent synge: "Vi har vunnet, vi har besegret
Guds Sønn!" Så fulgte en seiersfest i avgrunnen,
ettersom Djevelen nå trodde at han hadde besegret
Guds Sønn. Hva han ikke visste var det at Jesus, når
han ble til synd og tok på seg Satans onde natur,
opptredde som synderes stedfortreder. Det gjorde han
gjennom å identifisere seg som fortapt med dem.
Derfor ble han
overgitt av Gud, som ikke lenger var hans Far,
ettersom Satan nå var hans Herre. Jesus led over all
beskrivning i helvete i tre dager, med alle helvetes
hærskarer over seg. Så ble han helt plutselig
rettferdiggjort. Den allmektige Gud reiste seg fra
sin trone i himmelen og ropte : "Det er fullbrakt!
Det er nok!" Jesus ble nå født på nytt og igjen
gjort levende i ånden. Helvete ble ristet. Jesus
ristet av seg syndens, sykdommens og ondskapens
byrder. Han gikk fram til Djevelen, grep ham og
kastet ham til marken. Så satte Jesus sin fot på ham
og tok ifra ham nøklene til døden, dødsriket og
graven. Så slo Den Hellige Ånd opp helvetes porter
og oppvekte Jesus fra de døde. Siden steg han opp
til Faderen og forkynte : "Jeg har betalt prisen og
åpnet fengslet".
Det var et pånyttfødt menneske som besegret Satan.
Jesus er den førstefødte av de åndelig døde. Altså
var det når Jesus ble gjort levende i avgrunnen at
også den troende ble gjort levende. Forsamlingen
begynte i avgrunnen, når Jesus ble født fra de døde
som "den førstefødte" blant mange brødre.
(Dette
var et kort sammendrag av JDS-Læren til Kenyon.
Red. anm.)
Nedenfor følger en samling sitater som belyser hva
Kenyon lærer om forsoningen og om Jesu person!
"Når hans kropp
ble dødelig, tok den åndelige døden, som er Satans
natur, hans ånd i besittelse". (What
happened...s.20)
"Hans ånd mottok dette forferdelige, som Adam fikk
del av i Edens hage og som skiller menneskene fra
Gud". (What happened...s.31)
"Han skulle nå ta del i den åndelige døden, som er
den ondes natur". (What happened...s.33)
"Han er åndelig død...Han er blitt hva det står i
Joh.3,14...Han har blitt oppløftet som en orm. Orm
betyr Satan. Jesus visste at han skulle bli
oppløftet, forenet med den onde". (What
happened...s.44 f.)
"Han ble ett med Satan i åndelig død for å gjøre oss
ett med Gud i åndelig liv". (Identification, s.18)
"Han ble syndbæreren i det øyeblikk som Gud tok våre
synder og la dem på hans ånd. Da gjennomgikk hele
hans ånd en forandring og han kom inn under den
åndelige dødens og Satans makt". (The Father and His
family,s.135)
"Når han ble gjort til synd ble Satan hans herre".
(What happened...s.47)
"Det er tydelig og klart at hele hæren av demoner
holdt Jesus i et fryktelig fangenskap, når de så at
de hadde ham i deres makt, helt til ropet lød fra
Guds trone, at Jesus hadde oppfylt rettferdighetens
krav". (The wonderful name of Jesus, s.8)
Oppsummering :
Sitatene
ovenfor taler for seg selv, men viser ettertrykkelig
at Kenyons forsoningslære innebærer :
1. At Jesus døde åndelig og at dette innebærer at
han fikk Satans natur og ble ett med menneskenes
falne natur.
2. At Jesus ble holdt som fange i dødsriket med
Satan som Herre og at forsoningslidelsen ble
fullbyrdet på denne måten.
3. At forsoningen derfor ikke ble fullbyrdet på
korset, men i dødsriket.
4. At Jesus ble født på nytt og at dette innebærer
at han fikk tilbake Guds rettferdige natur, som han
hadde mistet.
Kenyons forsoningslære har i dag blitt overtatt av
mange "trosforkynnere" :
I Kenneth E. Hagins bok "Navnet Jesus", har
vi hentet følgende fra bokens tredje kapittel,
s.25-28 (forenklet sammendrag) :
"En fysisk død ville ikke fjerne våre synder. Jesus
smakte åndelig død for alle mennesker. Hans ånd,
hans indre menneske, gikk til helvete i vårt sted.
Hva er åndelig død? Det er det motsatte av åndelig
liv. Åndelig død betyr å ha Satans natur, og de som
er åndelig døde har Djevelen til Far, og vil gjøre
det Djevelen ønsker. Jesus hadde Djevelens
karaktertrekk. Djevelens natur er hat og løgn. Jesus
smakte døden - den åndelige døden for ethvert
menneske. Jesu ånd ble adskilt fra Gud, og han gikk
ned i helvete i vårt sted. Nede i lidelsens
fangehus, i selve helvete, oppfylte Jesus
rettferdighetens krav på vegne av hver og en av oss,
fordi han døde som vår stedfortreder. Gud i himmelen
sa: "Det er nok!" Så reiste han Jesus opp!
Hagin innrømmer
her å ha hatt Kenyons bok "The wonderful name of
Jesus" som kilde. Hagin sier at Kenyons bok er Guds
Ord. På side 7 siterer vi :
"Jeg
anbefaler deg å skaffe deg et eksemplar. Det er en
fantastisk bok. Det er åpenbaringskunnskap. Det er
Guds Ord".
Sjekk hvordan Kenneth
E. Hagin plagierer Kenyons skrifter på linken
her...
Frank Eidem
sier i
heftet sitt "Hva forsoningen tilbyr deg",
(Livets Ord Forlag) at "Jesus ble gjort til ett med
djevelens natur", (s.11). "Han måtte gjøres til ett
med djevelens natur, derav slange", (s.12).
"Kristus ble kastet ut av guddomens treenige
fellesskap", (s.18). "Halleluja, det var i ditt og
mitt sted. Han som tilhørte himmelen gikk like til
helvete", (s.19). "Han ble gjort syndig og råtten
tvers igjennom, gjennomsyret av synd", (s.11).
Hensikten med denne undersøkelsen er å avvise myten
om at Jesus ikke kunne sone synden ved sin legemlige
lidelse og død på korset. Jeg vil også prøve å
bevise at Jesus triumferte over djevelen på korset
da han ropte :
"Det er fullbrakt!"
|