Tø 

 Søkelys

                                                      


  Tilbake
  Hjelp jødene hjem

 

Dyp uro blant mange pinsevenner over bevegelsens nyorientering

Den ny-karismatiske utviklingen skremmer

Reagerer med sorg over utviklingen i den norske pinsebevegelsen

Den norske pinsebevegelsens og dens ledende talsmenn har gjennom flere år vært på frierferd til trosbevegelsen. En rekke pinsemenigheter har åpnet opp for framgangsteologiens representanter - og fenomener og "Kristus Kremmere" som ånder og sikler etter hjordens lommebøker er hyppige gjester i ulike "Filadelfia forsamlinger." Selv Emanuel Minos som tidligere stod klippefast på bevegelsens opprinnelige grunnlag har nå gitt etter og besøkte nylig Livets Ord som er trosbevegelsens høyborg i Norden. "Livets ord er ikke lenger kontroversiell" sa Minos før han dro til 1980 tallets selvmordssekt.

Kjenner seg ikke igjen

Pinsebevegelsen anno 2011 har gjennomgått store forandringer og mange tradisjonelle eller "gammelmodige" pinsevenner kjenner seg ikke lenger hjemme i pinsebevegelsen. "En fremmed ånd er kommet inn og det klare Guds Ord blir ikke lenger forkynt," sa en forkynner vi hørte på et stevne nylig. "Heldigvis er Guds lampe ennå ikke helt slukket," sa en eldre pinsebroder vi møtte på et stevne i Grimstad nylig. Flere hundre mennesker, unge og eldre er denne uken samlet i regi av to lokale pinsemenigheter på Sørlandet for å lytte til pinsebudskapet, slik det opprinnelig var i norske pinsemenigheter. En av dem som samlet en stor tilhørerskare er den aldrende svenske predikanten Åke Green som ble stilt for retten fordi han vågde å forkynne Bibelens upopulære sannheter om homofili.

Åpent for alt

Pinsebevegelsen anno 2011 er åpent for nær sagt hva som helst og jeg tror bevegelsens pionerer hadde grått hadde de sett hva som har skjedd med bevegelsen de elsket og kjempet for. Pinsebevegelsen i dag er en "salig blanding" av framgangsteologi, religiøse rav-party og endog dansekonkurranser med pengepremier. I enkelte menigheter (Vennesla Filadelfia) lar man overgrepsdømte slippe til på plattformen (den lille hora forførte meg) - og det er nærmest ikke grenser for hva man slipper til i Jesu navn.

En uformelt splittet bevegelse

Pinsebevegelsen kan ikke lenger sies å være en enhetlig bevegelse og er vel kanskje mer splittet nå enn noensinne. Mens minoriteten av bibeltro pinsevenner søker sammen i menigheter som Sion Fevik og Betel Vennesla velger de aller fleste å forbli tro mot de pinsemenigheter som har adoptert trosforkynnelsen, Reinhard Boonke og Benny Hinn. At et navn som Tom Roger Edvardsen får frie tøyler i mange pinsemenigheter vitner om hvor langt bort disse har beveget seg fra Ordets sannheter. Mange i pinsebevegelsen, spesielt de eldre og dem som har fått en god bibelsk ballast med seg i oppveksten ser med tårer på utviklingen selv om de ikke er villige til å bryte med sin mangeårige forsamling. "Jeg føler meg sliten og skviset og ingen regner med meg lenger," sa en trofast bønnesliter i en lokal Filadelfia forsamling til Søkelys.

"Utviklingen i pinsemenighetene her hjemme er skremmende og jeg føler ingen glede i besøke norske pinsemenigheter lenger," sa en hjemkommen pinsemisjonær i en fortrolig samtale med Søkelys. Den aldrende pinsemisjonæren som er rystet over utviklingen hjemme i Norge mener at norske menigheter nå er så avkristnet at det er vi som trenger misjonærer for å bringe menighetene tilbake til "Ordet og vitnesbyrdet" som det heter i Skriften.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Sist oppdatert: 04.06.10