Den såkalte pre-trib-doktrinen som stadig forkynnes, er svært vanskelig å få til å stemme med Skriften. Her er noen punkter.
1. Jesus sier hele fire ganger i Johannes kap.6 at «den som tror på meg vil jeg reise opp på den siste dag», og samtidig finner du i 1.Tessalonikerbrev at: «de døde skal oppstå først, og så skal vi som lever og er igjen RYKKES opp for alltid å være med Herren.» 1.Tess 4:17-18. M.a.o de levende i Kristus skal ikke rykkes opp før de døde i Kristus rykkes opp.Når de døde i Kristus skal rykkes opp av Herren på den siste dag ,og disse rykkes opp før de som lever og er igjen ved Hans komme, så er jo det ganske krystallklart.
2. I Åpenbaringen 11:15-19 kommer det tydelig fram hva som skjer ved den siste basun. Da skal denne verdens riker bli Vår Herres og Hans Salvedes riker … nå er din vrede kommet – tiden da de døde skal dømmes, og da du skal lønne dine tjenere profetene og de hellige og dem som frykter ditt navn, de små og de store, osv. Dette er altså den samme siste basun som lyder både i 1.Kor. 15:52 og 1.Tess. 4:16. Tidligere i 1.Kor 15 tales det også om bortrykkelsen (v.21-24) og mye av det som står der er jo bare et ekko/repetisjon av det som står i Åp 11:15-19. V.24: «Deretter kommer enden, når han overgir riket til Gud og Faderen, etter at han har tilintetgjort all makt og all myndighet og velde.» Det burde vel være opplagt for de fleste at dette ikke er en hemmelig hendelse som skjer før trengselstiden …
3. I lignelsen om ugresset og hveten er det ugresset som blir tatt først og kastet i ilden, deretter hveten. Det passer heller ikke med noe «før-trengsel-bortrykkelse». Matteus 13. Legg også merke til vers 28-30: … Da spurte tjenerne ham: Vil du at vi skal gå og sanke det sammen? (før høsten). Han sa: Nei, for da ville dere også komme til å rive opp hveten når dere sanker ugresset sammen. La dem begge vokse sammen til høsten.
Det er selvsagt mange andre argumenter også, men det er begrenset hvor mye man får plass til i et leserinnlegg.
Jeg kan iallefall ikke se et eneste argument fra Skriften for en hemmelig, «før-trengsel-bortrykkelse», og etter å ha lest hyllemetre på hyllemetre av kirkefedre, reformatorer, puritanere osv. de siste 15-20 årene, kan jeg heller ikke se så mye som en antydning til noe slikt hos dem heller (og det var generelt langt mer solide typer enn det vi har sett de siste 200 årene, for å si det forsiktig). Det nytter ikke, som enkelte har gjort, å komme med noen vage sitater fra den underlige forfatteren Pseudo-Efraim (som kan tolkes både hit og dit). Det blir rett og slett krampaktig og faller på sin egen urimelighet.
Denne læren oppsto med John Nelson Darby i 1833. Darby inspirerte også C.I. Scofield, som var med (ved siden av Thomas Chalmers) å innføre den såkalte Gap-teorien, doktrinen om at det gikk svært lang tid mellom 1.Mosebok 1:1 og 1:2, forøvrig fullstendig uten dekning i Skriften. Flere biografier er klare på at Scofield og bibelkommentaren hans er veldig påvirket av Darby og hans notater. Noen mener endog at den faktisk burde hete Darby-bibelen. Darbys okkulte side kan vi heller la ligge, men det er flere av de som har studert livet hans som påpeker – at det er en del ganske sjokkerende ting der, bl.a kommunikasjon med døde. Moderne forkynnere som regelrett forkynner ut fra Scofield-bibelen er f.eks. Benny Hinn, Jimmy Swaggart og Kenneth Copeland og mange andre.
Det er hovedsakelig to «kron»-argumenter jeg hører fra de som tror på denne læren. Det første er Jesu ord til Filadelfia-menigheten i Åp 3:10: Fordi du har tatt vare på mitt ord om å holde ut, vil jeg bevare deg gjennom den tiden av prøvelser som skal komme over hele verden …
Dette tolkes som at Gud skal rykke bort bruden for å holde dem unna den store trengsel på slutten av denne tidsalder. Foruten at det ikke er noen ting som tyder på at det er snakk om noe bortrykkelse der, så er det viktig å legge merke til at nøyaktig det samme ordet er brukt i Johannes 17:15: Jeg ber ikke om at du skal ta dem ut av verden, men at du skal bevare dem fra det onde.
Dessuten står det jo: bevare deg gjennom den tiden av prøvelser …
Det kan jo sammenlignes med israelittene i Egypt. De ble ikke tatt ut, før etter at alle plagene var helt ut over Egypt. Gud holdt sin hånd over dem midt i trengselen.
Et annet «argument» som brukes er at «jeg kan ikke forstå at bruden skal oppleve vreden».
Nå tror jeg ikke man kan finne noen som mener at bruden skal oppleve Guds vrede, annet enn kanskje i enkelte satanistiske miljøer … Men verset som brukes som argument her er: 1.Tess 5:9 For Gud har ikke bestemt oss til vrede, men til å vinne frelse ved vår Herre Jesus Kristus. Der vreden tolkes som trengselen i de siste 7 årene.
Problemet er jo at vreden det er snakk om her, er jo først og fremst evig vrede, altså Helvete.
Dessuten er det selvsagt et skarpt skille mellom trengsel og vrede. Vreden er forbeholdt de ugudelige, mens trengsel er noe rettferdige også kan oppleve. Se f.eks. Salme 34:20 Mange er trengslene/plagene for den rettferdige, men Herren frir dem ut av dem alle.
En fare med denne pre-trib-læren er at de som er helt fastlåst i den – fort kan komme til å falle fra etterhvert. Før 2. verdenskrig hadde mange pastorer forkynt dette i menighetene, og sagt at de ikke trengte å bekymre seg for Hitler og det som så ut til å komme i horisonten – for de skulle rykkes bort før alt dette skjedde. Problemet var at når krigen brøt løs, så forlot mange av disse medlemmene menighetene, og regelrett angrep pastorene verbalt med utsagn som: «Du sa jo at vi skulle rykkes bort før denne elendigheten!» Corrie Ten Boom er en av dem som forteller om dette. Hun forteller også om lignende historier fra kinesiske kristne som hadde tatt til seg av denne doktrinen fra amerikanske misjonærer, men forkastet den når de så hva slags forfølgelser og trengsler de opplevde. Det er flere andre som har dokumentert lignende eksempler andre steder i verden, bl.a i Afrika.
I dag har det blitt svært populært fra mange forskjellige forkynnere i inn- og utland å si følgende (sitert verbatum): «Vi trenger ikke ofre dette med endetid og dyrets merke osv. en eneste tanke, for vi kommer til å være rykket bort lenge før den tid!».
«Og covid-vaksinen er selvsagt ikke Dyrets merke, og hvorfor ikke? (legg merke til argumentasjonen) … for da hadde vi vært rykket bort for lengst!». Det er altså ordrette sitater fra veldig kjente forkynnere både her i Norge og i «Junaiten», og jeg håper folk kan se farene ved den slags «endetidsyn». (Nå tror ikke jeg heller at covid-vaksinen er dyrets merke, men det er jo mildt sagt en skummel argumentasjon og blankofullmakt for å ta noen andre fremtidige eksperimentelle «vaksiner» og lignende). Hvordan skal man da kunne gjenkjenne noen ting av det som, i følge deres doktrine, skal skje etter bortrykkelsen ..?
Har ingen kjennskap til Lasse Samuelsen, men det er rett og sant alt han skriver her.
GUDS ORD viser oss veien, er lyset på vår sti, er den eneste Sannheten i vår verden. Her er noen Bibelvers til ETTERTANKE i forbindelse med temaet «opprykkelsen» før trengselstiden….:
1.Tess. 1. 9 – 10 «UTFRIR OSS FRA den kommende vrede»? Ordet «vrede» er i følge gresk grunntekst noe helt annet enn ordet for «helvete» og «fortapelse».
Rom. 5.9 » frelst fra vreden…»
Joh.åp. 3.10. ? » FRI DEG UT FRA den prøvelsens time som skal komme over hele verden…?
Hva med at Noah ble utfridd FRA flommen?Og Lot reddet FRA Sodoma og Gomorras undergang? Disse to eksemplene brukes også om tiden før Jesu gjenkomst…Matt.24….
Sakarja 14.4-5 Når Jesus kommer til Oljeberget , synlig… hvem er: «alle de hellige med Deg»? Når kommer Jesus til Oljeberget?
Matt. 24. 36-44 Hva betyr det at » Én blir tatt med, en annen latt tilbake»?
Luk. 17. 34- 36. To i samme seng, en tatt med en latt tilbake..?
I Joh.åp står det 19 ganger om menigheten/bruden i kap 1 – 3. Så er menigheten «borte» mens trengselstiden beskrives helt til vi hører om bruden igjen i kap.19 . Hvorfor det?
1.Kor. 15.51- 52. Hva betyr » vi skal ikke alle sovne inn, men vi skal alle bli forvandlet»?
1.Tess. 4. 13- 18. Her står det om de døde, men også » «vi som lever»? Betyr ikke det at når Jesus henter menigheten er også noen levende? Hvordan er dette mulig sett i lys av Joh.Åp. 13.15 – 17. » ALLE som ikke ville tilbe dyrets bilde, skulle drepes»?
Ingen frelste vil overleve trengselstiden, eller? De vil ALLE dø som martyrer…. Joh.Åp. 20. 4- 5. «og de som ikke hadde tilbedt dyret eller dets bilde, og som ikke hadde tatt merket på sin panne eller hånd. Og de ble levende….» Betyr ikke det at de var døde? Drept som martyrer?
Ingen levende å hente…? Ingen levende som kan «forvandles i ett nu i et øyeblikk»? 1. Kor. 15. 51-52.
«De døde i Kristus skal først oppstå. Deretter skal vi som LEVER, som blir tilbake, sammen med dem rykkes i skyer opp i luften…» 1.Tess. 4. 13 – 18. Hva betyr det når alle er drept i trengselstiden?
2.Tess. 2.6- 8. Hva betyr: «det som nå holder igjen»? (Da først skal den lovløse (Antikrist) åpenbares. Kan Antikrist komme før de frelste er borte?
Luk. 21. 25 – 28. V 28. » men når dette BEGYNNER Å SKJE, da rett dere opp og løft hodet! For deres forløsning stunder til.» Hvorfor står det ikke : «Når dette har skjedd»..?.
Ordet «forløsning» betyr i følge gresk grunntekst: forløse, utfri….
Hva betyr v 36? » Men våk hver tid og stund, be om at dere må bli aktet verdige til Å UNNFLY alt dette som skal komme…»?
Vi skal kjenne tiden for Hans gjenkomst, men ikke time eller dag… Dersom Han kommer igjen ila trengselstiden på 7 år… eller rett etterpå… Kan man ikke da «regne ut» når Jesus kommer? Hva er da vitsen med alle versene om «å våke hver tid og stund» fordi Hans dag kommer som en tyv om natten», » i ett nu i ett øyeblikk»….» hans komme skal være som lynet». Er ikke dette noe annet enn når Han kommer synlig på Oljeberget sammen med alle de hellige? For å redde Israel…?
Til slutt: Om Jesus kommer før, i eller etter trengselstiden spiller ingen rolle for min tro på Ham som den allmektige Gud eller for troen på Jesus som min Frelser og Herre! Det som er viktig er at jeg er » våken og rede til enhver tid», slik at jeg blir med NÅR Han kommer!
Luk.21.36 Våk hver tid og stund! Amen!
Kommentar til Joh. Åp 3.10 Den greske preposisjonen «ek» betyr «fra»… Altså skal man «bli fridd ut FRA den prøvelsens tid som skal komme over hele jorden» IKKE riktig å oversette ek med «gjennom». Se gresk grunntekst i Studiebibelen
I forbindelse med verset fra Sakarja 14. se også Joh. Åp 19. 14. Hvem er de som følger Jesus ned til jorden (etter de 7 år) – kledd i fint lin, hvitt og rent? De frelste/bruden, eller? Da må de først ha reist opp for så å komme sammen med Ham når Han drar ned til Oljeberget for åpenbarer seg for alle på jorden, redde Israel.Eller?
Hvordan «ek» skal forståes hører sammen med konteksten det står i.
Ek kan bety ut men også ved.
Leser man verset i sin helhet: Det ble skrevet til en av de sju menighetene i Tyrkia og er således en historisk tekst som ikke kan knyttes direkte til tiden før Jesu gjenkomst.
Brevene til de sju menighetene i Åpenbaringen var primært brev skrevet direkte til de kirker som var.
Man kan ikke lage en lære på basis av en tekst tatt ut av sin historiske kontekst. Filadelfia menigheten var Filadelfia menigheten og kan ikke umiddelbart knyttet til vår tid siden vi taler om en historisk menighet.
Vi må se på summen av Guds ord og se om den peker i en spesiell retning.
Jeg tror ikke på læren om bortrykkelse før trengselstiden og jeg tolker læren som et resultat av forvirringen blant svermere på midten og slutten av 1800 tallet.
Man trengte noe nytt for å samle tilhengere.
Denne videoen debønker hele den falske lære om bortrykkelse før trengsel som mange kristne tror på.
Begge «Hannaer» ser ut til å trenge korrigering for å komme på linje med Bibelens lære om endetiden.
https://www.youtube.com/watch?v=Eit8DaJv6JA
Takk til Hanne-Berit Hamre Østby.
Jeg ønsker å si imot vranglære her inne hver eneste gang, men er så usigelig trett etter år med det. Og har hoppet over mang en gang den siste tid.
Synes det er vanvittig å lese slik dårlig bibelundervisning i 2023 som fra denne Samuelsen.
Kunne vi nå snart kuttet både dansker og svensker! Det har vært Ulf Ekman, det har vært SamuelSEN og SamuelSONS, Evie, Emilia -og den og den!
Vi har da Charles Hansen og andre norske som kan undervise! Og hvis David André Østby lovsynger -så trengs knapt flere. (Ok, Ulf Christiansen i tillegg kanskje da på «Navnet Jesus»)
Har skrevet til stivnakkene her inne i 7 år. Hvert eneste bibelvers som Hannet-Berit har opp har jeg sikkert nevnt. Noen av dem uttallige ganger.
Mens Danskeren her inne skriver at jeg aldri har skrevet bibelvers😊🙈
Stivnakkene turdte ikke si imot min navne-søster Hanne her nå. Det var nok Østby-navnet som skremte dem😀 De gjemmer seg og er feige da. Om Hanne-Berit skulle forsvinne så kommer trollene frem😊 Men håper hun blir.
I himmelen blir alle Hannah’er og Hanne’er like mye respektert. Samt Tominer og Nora’er. De gretne gubbene her inne har blitt satt på plass av Jesus -og har endelig tatt i bruk den delen av hjernen som elsker mennesker og viser dem respekt.
OG; GUDS Ord for meg her på jord teller mer enn menneskers ord 😊 Guds Ord er alt.
«Det som er lavt i verden, og det som er foraktet, det utvalgte Gud seg, det som ingenting er, for å gjøre det til intet som er noe – for at intet kjød skal rose seg for Gud» (1.Kor.1)
Jeg har spurdt fri(?)pinsevenn hvorfor han kommer til himmelen. (Han lekte nettopp Gud og sa at det ikke er plass til meg der) Han klarer ikke svare. Selv et søndagsskolebarn vet hvorfor. Han prøver å prate det bort med en sang han mener er mer hellig enn Romerne 10:9-10. Jesus vet jeg ikke om han kjenner… men Gud nevner han.
Hvorfor kommer DU til himmelen fri(?)pinsevenn? Det er et helt legitimt spørsmål når du har dømt meg til helvete. For DER mente du jeg havner om Jesus kom i natt.
Hanne Berit Østby skriver som hun tror uten å klandre noen eller kritisere. Hannah derimot, stiller opp og bekrefter Østbys tro med å klandre andre og kommer i feil ånd.
Dine ord dømmer deg selv Hannah.
Du burde lytte til hvert ord i denne sangen
https://www.youtube.com/watch?v=jv2oRSL8Lcw
Omvende deg og legge bak deg din klander og kritiske ånd.
Det er ikke plass til slik i himmelen.