Omdiskutert dogme: «Bortrykkelsen der aldri kommer»

«Bortrykkelsen som aldri kommer» vil nok være en omdiskutert video med et budskap mange ikke liker å høre. Blant kristne er det ulike syn på om bortrykkelsen vil komme før, under eller etter trengselstiden og noen står steilt på et bestemt standpunkt. I denne danske videoen får vi presentert det syn på bortrykkelsen som er minst populært blant våre lesere. Nemlig at kristenheten må gjennomgå den store trengsel og en lutrings og prøvelsestid før Kristus kommer igjen.

«Vranglærere, Jehovas Vitner og Mormonere tyr til egne tilleggskrifter og dem som forkynner bortrykkelse før trengselstiden må ofte ty til lange utlegninger, bøker og omtolkning av Guds ord,» sier Jens Jakob Hornstrup Schmidt som er en dansk forkynner som ikke står for den populære lære om bortrykkelse før trengsel

17 tanker om “Omdiskutert dogme: «Bortrykkelsen der aldri kommer»

    • Jeg husket feil om Gilbrant. Han mente sammen med blant annet Arthur Berg at EF eller EU kunne være forløperen til Dyret eller tistatsriket.
      Han gjorde som veldig mange andre gjør, klistrer sin forkynnelse opp mot den virkeligheten som da var.
      «For Gilbrant var EF en forløper for dyret i åpenbaringsboken, de ti-statsriket profeten Daniel talte om. Det virket jo veldig troverdig der og da.
      Men nå som EU teller 27 stater blir det som kristne EU motstandere formidlet ganske på siden av virkeligheten som den er blitt nå.
      Om Gilbrant, Kornmo og disse gamle høvdingene bommer på selve grunnteologien om bortrykkelsen før trengsel, gjenstår å se. Uansett bør troende ha respekt for at det er ulike syn på bortrykkelsen. Kristne tolker dette forskjellig og det er først når hendelsene skjer at vi har den virkelige fasit.

      4
      4
  1. De døde i Kristus skal først oppstå. Deretter skal vi som lever, som blir tilbake til Herren kommet,( altså som ikke dør før den tid ) sammen med dem rykkes opp i luften. Se første tessaloniker brev kap 4, verd 13-18 Så der er tiden for opprykkelsen klar. Ikke før de døde i Kristus står opp.

    3
    3
  2. Eivind Fagerheim, du skriver:
    «Så der er tiden for opprykkelsen klar. Ikke før de døde
    i Kristus står opp.»

    Jeg er noe usikker på hva du mener med denne setningen.
    Hvis jeg forstår deg rett, så ser det ut til at du mener at
    tiden for opprykkelsen (bortrykkelsen) vil bli bestemt av
    tiden når «de døde i Kristus» vil oppstå.

    (På en måte har du rett, da disse gruppene uansett «i ett nu»
    blir opprykket samtidig) –
    men jeg er redd for at du her har «snudd det hele på hodet».
    Men, det er mulig jeg misforstår deg.

    1
    1
    • ‭1 Tessaloniker 4:13-18 NB‬
      [13] Men vi vil ikke, brødre, at dere skal være uvitende om dem som er sovnet inn, for at dere ikke skal sørge som de andre, de som ikke har håp. [14] For så sant vi tror at Jesus døde og sto opp, så skal Gud ved Jesus også føre dem som er sovnet inn, sammen med ham. [15] For dette sier vi dere med et ord av Herren: Vi som lever og blir tilbake inntil Herren kommer, skal aldeles ikke komme i forveien for dem som er sovnet inn. [16] For Herren selv skal komme ned fra himmelen med et bydende rop, med overengels røst og med Guds basun, og de døde i Kristus skal først stå opp. [17] Deretter skal vi som lever, som er blitt tilbake, sammen med dem rykkes opp i skyer, opp i luften, for å møte Herren. Og så skal vi for alltid være sammen med Herren. [18] Trøst da hverandre med disse ord.

      Hvordan mener du dette er snudd på hodet? Hadde vært artig å hørt. Jeg har aldri før hørt noen tatt den vinklingen.

  3. Til Birgir Hermansen
    Hvis Fagerheim mener at tiden for opprykkelsen vil bli
    bestemt av tiden for når “de døde i Kristus” skal oppstå –
    ja, da mener jeg dette blir «å snu det på hodet».

    Jeg mener det er selve tidspunktet som Faderen har
    fastsatt for bortrykkelsen av Bruden, som vil bestemme
    (avgjøre) når «de døde i Kristus» vil oppstå.

    Altså, når Jesus Kristus får klarsignal av sin Far til
    å hente sin brud (som er det ‘primære her’) – da vil
    de som tidligere har dødd i Kristus samtidig, i ett nu,
    også bli rykket opp i skyen sammen med Bruden.

    Håper jeg har ordlagt meg forståelig.

    1
    1
  4. Jeg er ikke sikker. Jeg klarer ikke å se at noe er snudd på hodet.
    «For Herren selv skal komme ned fra himmelen med et bydende rop, med overengels røst og med Guds basun, og de døde i Kristus skal først stå opp.»
    FØRST skal de døde i Kristus stå opp.
    «Deretter (altså ETTER at de som er døde i Kristus har stått opp) skal vi som lever, som er blitt tilbake, sammen med dem rykkes opp i skyer, opp i luften, for å møte Herren. Og så skal vi for alltid være sammen med Herren.»
    For meg er det enkelt å forstå det slik det er skrevet i de versene.
    For meg virker det som at Fagerheim ikke snur det på hodet.

  5. Birgir Hermansen
    Hvis du vektlegger rekkefølgen på de to gruppene i selve
    øyeblikket for opprykkelsen, så er jeg selvfølgelig enig med deg,
    slik det også står skrevet «svart på hvitt»:
    «at de døde i Kristus skal først oppstå. Deretter skal vi som lever …»

    Men dette kan ikke være noe poeng i det vi egentlig diskuterer,
    da disse to gruppene vil bli opprykket i «ett nu» – altså i en
    tidsangivelse som grunnteksten beskriver som «atomos» – det er
    et nanosekund (et tusendels sekund).

    Så fortsatt mener jeg at Fagerheims setning (som vi diskuterer)
    blir feil, når han skriver:
    “Så der er tiden for opprykkelsen klar. Ikke før de døde
    i Kristus står opp.”
    (Ellers er det jo ingen stor sak, det jeg her har tatt opp.)

    • Det er greit. Men rekkefølgen ser jeg på som veldig viktig, nettopp fordi det er skrevet slik.
      Men jeg tror ikke det blir noe langt tidsperspektiv fra de døde står opp, til de rykkes opp. Det er ikke sikkert at så mange kommer til å oppdage det engang. Det blir nok ikke slik at de kommer til å spasere inn i byer og bygder for å vise seg.

  6. Birgir Hermansen, du skriver:
    «Men jeg tror ikke det blir noe langt tidsperspektiv fra
    de døde står opp, til de rykkes opp.»
    Nettopp.
    Det blir som det står skrevet: «i ett nu» (ifølge 1Kor 15:52):
    «… i ett nu, i et øyeblikk, ved den siste basun. For basunen
    skal lyde, og de døde skal oppstå uforgjengelige, og vi skal
    bli forvandlet.»

    Birgir, ingen har mulighet til å registrere dette øyeblikket,
    når de «døde i Kristus» (som tidligere har blitt gravlagt) blir
    rykket opp i skyen sammen med de som lever (på den tid).

    Som nevnt, alt dette skjer i et tusendels sekund – eller
    «et udelelig øyeblikk» som noen mener grunnteksten også
    kan bety.
    Det er derfor jeg ikke har lagt så mye vekt på dette, i det
    opprinnelige spørsmålet vi diskuterer.

    Det har vært interessant å høre fra Fagerheim selv, hvis
    han følger debatten vår.

    1
    2
    • Vi kan ikke forme Ordet etter vårt eget forgodtbefinnende. Det blir helt feil. Det er Ordet som skal forme oss.
      Jeg er overbevist om, at når det står slik som det står, så ER det riktig. Så enkel tankegang har jeg.
      Jeg har fått mye tyn for det her inne.

  7. Den teologiske krangelen om opp- og bortrykkelser, og om en gudegitt timeplan for trengsler og endetid, minner meget om middelalderens angivelige diskusjoner om der var fluer i himmerig eller ei. Det er i alle fall nok å bekymre seg om.

    😘😘😘

    2
    1
    • Hvis du gir livet ditt til Jesus, får du også bli med i opprykkelsen.

      1
      1
    • Birgir. Slik du holder på å kalle andre svin og det som verre er, ser det ut som om det er primært du som må gi ditt liv til Jesus før det er snakk om å bli bortrykket.
      Aril oppfører seg da mer kristent enn du her inne så jeg tror han går føre deg.

      2
      1
    • Sant det Randi. Birgir har for lenge siden ødelagt sitt kristne vitnesbyrd. Det har gått tapt i alle øktene av uskjelling og fordømmelse av de sanne kristne her inne. Hans salt har mistet sin kraft.
      Det å sitere bibelvers og tekster er ikke spesielt vanskelig. Det gjorde både Jacop Jervell, Helge Hognestad, Rose Maria Køhn, Jens Torstein Olsen og andre prester og personligheter i frafallskirken.

      1
      1
    • Da vet vi at krigshisseren og nazisvinet Gjermund, som delte russernazisvinkrigssanger på sin facebookside den 24.02.2022, og senere også, mener at LØGNERE og KONSPIRASJONSTEORETIKERE er sanne kristne.

      15

Det er stengt for kommentarer.