«Besettelsen til Guds kirke er temaet endetiden. Debatten om konflikten i Midtøsten er intens. Israel landet ble lovt til Abraham og hans ætt og Israel folket inntok landet. Når Moselov kom ble det å få være i landet knyttet opp mot betingelse som er lydighet mot Moseloven (5.Mos kap 28,29 og 39, Jeremia 11:1-10]. I fremtiden kom Jesus og Israel tok ikke imot han. Etter apostlenes gjerninger boken ble lukket kom romerhæren og israel folket måtte forlate landet på grunn av den krig som var der. I 1948 sies det at Gud gav Israel landet tilbake,» skriver signaturen Benyahmin qximb i dette debatt innlegget
Om vi ser på Moseloven som er oppfylt av Jesus og avskaffet som frelsesvei (Ef 2:15) så kan vi ikke se at hedningene i sin fylde er ‘kommet inn’ (Rom 11:25) fordi i etterkant av det skal ‘hele israel bli frelst’ (Rom 11:26) . Israel folket kan ikke nå eller i 1948 oppfylle Moselov og de er ikke frelst av evangeliet. Derfor er det absurd at Gud gav Israel folket landet i 1948. Paulus apostelens fokus var i Rom 10:1 at hans ønske og hjertes bønn til gud er at israel må bli frelst. I Rom 11:13-15 sier Paulus videre ‘ kunne jeg bare vekke mitt folk etter kjødet til nidkjærhet og få frelst noen av dem. ‘ . Verdien av Israel frelst er stor om vi leser kapittel 11. Israel får landet når Israel tror Jesus og evangeliumet.
» Men hvis deres fall er blitt til en rikdom for verden, og er deres fåtallighet blitt til en rikdom for hedningene, hvor mye mer da deres fulltallighet! » .
1948 er et stort bedrag. Guds folks usunne fokus på endetiden bør avsluttes. En hilsen til oss alle fra Peter: Men voks i nåde og kjennskap til vår Herre og frelser Jesus Kristus! Ham tilhører æren, nå og til evighetens dag! Amen. »
Varm hilsen fra Benyahmin qximb
Jo, Israel har fått igjen landet selv om Israels folket ikke har blitt frelst enda.
At Israel har blitt en nasjon igjen er forutsetningen for
at trengselstiden kan oppfylles. Jakobs trengsel i Israel kommer over et folk som ennå ikke kjenner Messias, men som er utvalgt for fedrenes skyld.
Daniel 9:24-27 beskriver en tidsperiode på sju år, og utgjør siste del av en profeti som gjelder “ditt (Daniels) folk (Israel) og din hellige stad” (Jerusalem).
Denne sju årige perioden har mange forskjellige navn i Skriften:
Trengselstiden, Jakobs trengsel, En hevnens dag, for å nevne noen.
I avsnittet fra Dan 9:24-27 står det omtalt to prinser.
Den ene er Kristus, som kom, og ble “utryddet” (drept). Den andre prinsen har ikke åpenbart seg ennå. Han skal inngå en pakt med mange, deriblant med Israel.
Ut fra sammenhengen ser vi at Israel da har begynt
på igjen med ofringen av matoffer og slaktoffer.
Dermed vil også et tempel være bygget i trengselstiden. Og Den Herre Jesus sier i Matt 24:15-16
«Når dere (Israel) da ser ødeleggelsens styggedom, som profeten Daniel har talt om, stå på det hellige sted – forstå det, enhver som leser! «da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene.»
Betingelsen for at alt dette skal oppfylles er at Israel har fått igjen sitt land, noe historien beviser skjedde i 1948.
I trengselstiden blir de drevet på flukt leser vi, og den endelige innsankingen av israel fortsettes først 3,5 år
senere når det 1000 årige riket begynner.
Den ætten som lever, i enden av trengselstiden, og som får se alle teign i sol og måne skal ikke forgå før alt dette skjer
«Men i de dager, etter denne trengsel, skal solen bli formørket og månen ikke gi sitt skinn.»
Markus 13:24
«Slik skal dere også, når dere ser dette skje, (tegn i sol og måne) vite at han er nær og står for døren.» «Sannelig sier jeg dere: Denne slekt ( som lever når disse ting skjer) skal slett ikke forgå før alt dette skjer.»
Markus 13:29-30.
Mange tror at den slekten Herren omtaler her er de som i 1948 fikk igjen landet sitt. Men det er altså ikke det Herren mener med dette.
En generasjon fra 1948 er utløpt, så den vranglæren bør rykkes opp med rot samme hvor kjente predikanter det er som har undervist om det. The
Til Ø. Søvikreit
Jeg er enig i ditt innlegg, bortsett fra nederste avsnitt, der
du skriver om «… den slekten Herren omtaler …»
Husk at «denne slekten» må leses inn i lignelsen som nevnes –
altså lignelsen om fikentreet, (Luk 21: 29 ff og Matt 24:32 ff)
Fikentreet nevnes i en særstilling i forhold til ALLE ANDRE trær,
(Luk 21: 29) – og er et bilde på Israel.
Og «denne slekt» – omtales ikke som en alminnelig generasjon,
men som et slektsledd «som slett ikke skal forgå …» –
altså en slekt eller en generasjon som IKKE SKAL DØ UT –
før det er skjedd alt sammen.
Det er forskjell på en generasjons tidslengde, og på hvor mange
år det tar for at et slektsledd eller en generasjon dør ut.
Merk, at innledningsvis står det:
«LÆR en lignelse av fikentreet … (Matt 24:32)
Og da tror jeg lignelsen krever noe mer av oss enn et enkelt svar,
som ut fra teksten «sier seg selv.»
At fikentreet er et bilde på Israel ser en klart der hvor Jesus forbannet fikentreet og sa at :
“Aldri i evighet (Gr. Aion = tidsalderen) skal noen mer ete frukt av deg!” Markus 11:14
0g likevel – Hvis en skal forstå dette, så må hele kapittell 24 leses i sammenheng fra vers 1.
Når den Herre Jesus sier: “når dere ser ALT DETTE” (Matt 24:33) så gjelder ikke det bare vers 32, om fikentreet, men ALLE de tegnene som er beskrevet i hele avsnittet, og som skal skje like før han kommer igjen synlig og skal sette sine føtter på oljeberget, (Sak 14).
En god tolkningsregel er at hvis et vers kan forstås bokstavelig, så trenger en ikke å lete etter en annen tolkning / overført betydning.
Hvis dettte derimot betyr en generasjon fra 1948 til Jesu gjenkomst, slik mange lærer, hvor mange år er da en generasjon? “sytti år, og når styrken er stor, åtti år.? (Salme 90:10 )
Hvis 80 år – Hvor gamle var de som denne generasjonen gjelder i 1948?
Var de nyfødte i 1948 eller 30 år?
Hvis de var nyfødte i 1948, og en generasjon varer i 80 år, så skal altså Jesu synlige komme
til oljeberget skje i 2028.
Slike teorier blir bare spekulasjoner og forførelse.
Bibelens samlede vitnesbyrd er også at menigheten ikke er å finne på jorden i trengselstiden, men i himmelen, og med ovenfornevnte teori, så skulle da bortrykkelsen ha skjedd 7 år før, dvs. I 2021.
Igjen så ser en hvor menigsløs denne læren blir.
Budskapet Herren formidler er at når de (Israel – jøder krever tegn) ser tegnene i sol og måne, i slutten av trengselstiden, DA er Menneskesønnen like rundt hjørnet.
De som ser tegnene i sol og måne, de vil også få oppleve å se ham komme med skyene.
Engelen Gabriel sa til Daniel at trengselstiden gjelder Israel og Jerusalem (Din folk og din by).
Derfor sier Gud gjennom Jeremia “En trengselstid er det for Jakob. Men han skal bli frelst fra den.». Jeremia 30:7.
Om det er relevant eller ikke, iallfall så gjorde jeg denne betraktningen i 2020. da jeg lurte på forholdet mellom slektledd og generasjon.
1 Mos 15:12-16
Da solen var nær ved å gå ned, falt det en dyp søvn over Abram. Redsel kom over ham – et stort mørke. 13 Og Gud sa til ham: «Det skal du vite, at dine etterkommere skal bo som innflyttere i et land som ikke hører dem til. De skal trelle for folket der og underkues av det i fire hundre år. 14 Men det folket de må trelle for, vil jeg også dømme, og siden skal de dra ut med mye gods. 15 Og du skal gå bort i fred til dine fedre; i en god alderdom skal du gå i grav. 16 I det fjerde slektledd skal de komme hit igjen; for amorittenes syndeskyld har ennå ikke fylt sitt mål.»
Israels folk skulle bo i Egypt i 400 år, men i det fjerde slektledd skal de komme tilbake.
Da er et slektledd (generasjon) 100 år. Hvis vi nå ser i 2 Mosebok
2 Mos 12: 40-41 Israelittene hadde da bodd i Egypt i 430 år. 41 På dagen da de 430 årene var til ende, drog alle Herrens hærer ut av Egypt.
Så er et slektledd 107,5 år. Så Gud har sine ord i behold.
Så fra 1948 til 2048 er det et slektledd. Så fra 1948 til 2020 er det 72 år. Da har vi 28 år igjen til et slektledd er oppfylt. Hvis vi legger til grunn 107,5 år så er det 35,5 år igjen til et slektledd er oppfylt.
Nå levde Moses sin generasjon lenger en vår generasjon, men det spiller ingen rolle for her gjelder Guds måte å se tingene på, Hans matematikk.
Til Ø. Søvikreit
Jeg er enig i at kapittel 24 i Matt. må sees i sammenheng – jeg
ser ikke noen motsetning i det.
Men like så viktig må det som direkte nevnes om lignelsen,
også leses i sammenheng med nettopp lignelsen.
Og til RJ
Vi kan sikkert diskutere hvor mange år en generasjon er, men i
«mitt tilfelle» blir det ikke relevant, slik jeg tolker «denne slekt».
For jeg tolker det slik at de menneskene som bl.a. opplevde
staten Israels gjenopprettelse i 1948 – av disse vil det fortsatt
være gjenlevende når Jesus kommer til Oljeberget.
(Dette slektsleddet skal altså ikke forgå – ikke dø helt ut.)
Dessuten kan jeg ikke se at denne tolkningen er så usannsynlig
tidsmessig (som noen mener). I dag ser vi endetidstegnene
komme i raskt tempo.
(Jeg mener at begynnelsen på «de siste sju-årene» egentlig kan
komme når som helst – og noen mener de allerede har startet.)
Vi kan ikke bestemme tidspunktet for Jesu gjenkomst ved at vi prøver å definere hva lengden på en generasjon er.
Det var den feilen bl. annet Emanuel Minos lærte.
Det hørtes både flott og riktig ut, men stemmer dessverre ikke med Guds ord.
Ut fra Matteus kap 1 så ser vi at det var 14 slektsledd fra Abraham frem til Kristus. Slektsleddet Abraham
ble 175 år gammel.
I Slektsleddene fra Adam til Abraham ble 8 av de første 10 slektsleddene mer enn 900 år .
Ett av de var på hele 969 år (Metusjalah).
På engelsk er ordet slektsledd (Gr Genea) oversatt med “Generasjon”.
Da forstår vi at det blir feil om vi prøver å bestemme tidspunktet for Jesu gjenkomst med å si at han kommer igjen ett slektsledd/generasjon etter 1948,
fordi lengden på ett slektsledd varierer.
Ut fra konteksten i Matteus kap 24 så er det mer sannsynlig at Herren mener, at den generasjonen,
som lever i trengselstiden, og som får se de tegnene i sol og måne, som han nevner, ja de skal også få se ham når han kommer med skyene.
I Markus 13 er dette lettere å få øye på enn i Matteus 24, fordi det der er mindre antall vers mellom “tegnene” og “denne slekt»
Mark 13:24-30
«Men i de dager, etter denne trengsel, skal solen bli formørket og månen ikke gi sitt skinn.»
«Stjernene skal falle ned fra himmelen, og himmelkreftene skal rokkes. Og da skal de se Menneskesønnen komme i skyene med stor kraft og herlighet.»
«Da skal han sende ut englene og samle sine utvalgte fra de fire vindretninger, fra jordens ende til himmelens ende.»
«Lær en lignelse av fikentreet: Når greinene har fått sevje og bladene springer ut, da vet dere at sommeren er nær.»
«Slik skal dere også, når dere ser dette skje, vite at han er nær og står for døren.»
«Sannelig sier jeg dere: Denne slekt skal slett ikke forgå før alt dette skjer.»
Her ser vi at Jesu synlige komme skjer etter at trengselstiden er over. De «utvalgte» her er de som blir frelst i trengselstiden, når evangeliet skal forkynnes for alle folkeslag.
Jesus åpenbarte ikke hemmeligheten om menigheten,
så alt vi finner i Matteus kap 24 om hans gjenkomst,
gjelder Israel, og de hedninger som skal bli frelst i trengselstiden, de som ennå ikke har hørt evangeliet.
(De som har hørt og takker nei får ingen ny sjanse)
Gresk kyndige fortolkere sier at setningen «Når dere ser dette skjer» ikke refererer til verset om fikentreet,
men tilbake til tegnene i sol og måne.
Hei igjen Ø. Søvikreit
I dette spørsmålet tror jeg vi bare må bli enige om å være uenig.
Men bare et spørsmål, sånn avslutningsvis:
Hva mener du denne lignelsen skal lære oss, da den
åpenbart oppfordrer oss til å lære noe av den.
Noen ganger må vi bli enige om at vi er uenige. Vi ser alle stykkevis. Så lenge vi drøfter ting med et broderlig sinn ( eller søsterlig? jeg vet ikke hvem du er) gjør det ingen ting om vi ser ulikt på dette,
for det har ikke selve frelsen å gjøre.
I Lukas 21 står det slik:
«Og han sa en lignelse til dem: Se på fikentreet og alle trær. Så snart de springer ut og dere ser det, da vet dere av dere selv at sommeren er nær. Slik skal dere også, når dere ser disse ting skje, vite at Guds rike er nær.»
Her ser vi at dette er noe som gjelder alle trær.
Så snart de springer ut, så vet vi at sommeren er nær.
Så snart disse tegnene som Herren har talt om skjer, så er Hans synlige komme nær, og da er det like før det 1000 årige riket begynner.
En trenger ikke gjøre det noe vanskliigere enn det.
Allegori har sin plass i Skriften, og blir bl. annet brukt av Paulus, (Gal 4) og da er vi på trygg grunn. Mens når vi andre prøver oss på det, så går vi noen ganger for langt.
F.eks så hevder noen at de fem bueganger ved Betesda dammen ((Joh 5) er et bilde på de fem Mosebøkene.
Jeg vil ikke avvise at fikentreet også i dette avsnittet har en dypere mening, men en allegori kan trekkes for langt. Ofte har en allegori ett hovedpoeng, og en kan ikke alltid gi hver ting en spesifikk mening.
Jeg mener det blir for søkt om en utifra en menneskealder, som kan variere, skal prøve å fastsette årstallet for Jesu synlige komme.
Emanuel Minos, som forøvrig utvilsomt hadde nådegave som evangelist, la vekt på “Alle trær” og prøvde utfra det å bevise at alle nasjoner i verden nå ble sluppet fri, (Berlin muren). Det kan jo fortsatt skje at mange av disse diktator statene opphører, men trenden i tiden er vel heller at det går mer og mer i retning av diktatur, og at Antikrist til slutt vil tre fram i trengselstiden og kreve tilbedelse.