Her er det vekkelse! Følg vekkelsen ved Asbury University, i Wilmore, Kentucky live

Det pågår en vekkelse ved Asbury University, i Wilmore, Kentucky hvor folk søker Herren i disse kritiske tider. Mange har tatt i mot Jesus Kristus som frelser og Herre og skarer har fått fornyet sin relasjon til Jesus Kristus. Vi lever i en alvorlig tid og alle tegn syntes å peke på at Jesu gjenkomst kryper nærmere. Vi vet ikke hva slags trengsel og motgang som vil møte oss mens vi venter på Jesus vår frelser, men vi vet en ting -som profeten Hoseas skriver: «At tiden er kommet til å søke Herren!»  » Så eder en sæd, som rettferdigheten krever, få eder en høst efter kjærlighetens bud, bryt eder nytt land! For nu er det tiden til å søke Herren, til han kommer og lar rettferdighet regne over eder. (Hos 10,12)

Både troende og ikketroende søker Gud under denne vekkelsen som har begynt å få oppmerksomhet i kristenpressen. Vi gleder oss sammen med alle som kommer til tro på Jesus i disse siste tider. Vi gleder oss over hvert eneste person, ung som gammel som kommer til tro og blir født på nytt under denne vekkelsen og ber samtidig: La noe tilsvarende skje i Norge også! Og til Guds folk i Norge må vi si med profeten Hoseas: Få dere en høst etter kjærlighetens bud, bryt nytt land -For nå er det tiden til å søke Herren, til Han kommer og lar sin rettferdighet regne. Må Gud vår Far tenne ilden i oss slik at vi brennende og med tålmodighet kan lengte etter den store dag da løftet om hans gjenkomst blir oppfylt!

https://www.youtube.com/watch?v=8PApUtANJEo

 

11 tanker om “Her er det vekkelse! Følg vekkelsen ved Asbury University, i Wilmore, Kentucky live

  1. «Her er det vekkelse»

    Det vet vi ikke enda.
    Vi får se det an en tid.
    Det skal prøves.
    Er f.eks. Tidd White involvert?

    Hvorfor reiser kristne folk MILEVIS for å «komme dit Gud er» ?? For å høre en eller annet «salvet» predikant? (9 av 10 ganger viser det seg gjerne i ettertid at han var alt annet enn salvet) Gud er ikke død hjemme i din egen by/bygd. Han er der også.

    Like mye.

    Vi håper at dette er ekte og at folk virkelig har vendt om -og at det skal da fortsette. At det ikke kun var noe «slags» nærvær de «følte», musikken som var helt ekstatisk (ligner Coldplay o.a.) predikanten lagde «stemning» eller profetier som ble diktet opp som «tok helt av». Eller at folk falt som fluer pga noe HELT ANNET enn Gud.

    Fordi sjansen for akkurat dette er dessverre-dessverre-dessverre stor.

    3
    2
    • Jeg må si at dette gleder meg å se. Når jeg ser og hører at mennesker tar i mot Jesus så gleder det meg.
      Fantastisk er det. Gud bruker hvem han vil.
      Hans ord er mektige og Han utgyter av sin ånd over alt kjød.
      La oss prise Jesus over hver sjel som kommer til troen.
      Vi skal takke Gud for hva han gjør i denne tiden å be om at Jesus forbarmer seg over vårt folk også. Vi trenger en gjennomgripende folkevekkelse. Vi trenger at budskapet blir proklamert klart og tydelig. Og når det skjer vil det komme motstand.
      Også fra noen kristne som ikke kan se Guds hånd.
      Historien bakover viser at det er slik.
      Når troens folk begynner å opererere i Den Hellige Ånd fremfor i kjødet -da forsøker Satans ånd å ødelegge.
      Vi som tror på Jesus må be for disse våre åndelige brødre og søstre som står i vekkelsen nå. Be om at de blir gitt visdom til å oppdra de nyfrelste i den sunne lære og hjelpe dem å finne seg til rette i en menighet.
      Jeg er uendelig takknemlig for denne saken Kjell.
      Det viser at Gud fremdeles er Gud.
      At Hans Ånd fremdeles virker.
      Amen

    • Amen broder/søster. Jeg gleder meg også over at vi ser vekkelse skje. Det er jo en nødstid for verden -og rent historisk har mange vendet seg til Gud for å finne håp når ting er vanskelig å spent.
      Har fulgt med litt på videoen i kveld og jeg må si at det fryder meg å se mennesker på kne fremfor Gud.
      Det minner litt om vekkelsen i Grim kirke på slutten av 1970 tallet -som fikk følger for mange som opplevde Guds kraft og fikk del i frelsen.
      Noen ble borte underveis, men mange ble bevaret for himmelen -og senest i går så jeg dødsannonsen til en av de som opplevde frelsen under vekkelsen på Grim. Peder Dalen -en herlig Herrens tjener som ble rikelig velsignet av Jesus fordi han stod støtt på vekkelsens grunn da.
      Det vi nå ser skje er at Orden forkynnes av flere såmenn som bidrar:
      «Og han talte meget til dem i lignelser og sa: Se, en såmann gikk ut for å så, og da han sådde, falt noget ved veien; og fuglene kom og åt det op. Og noget falt på stengrunn, hvor det ikke hadde meget jord; og det kom snart op, fordi det ikke hadde dyp jord; men da solen gikk op, blev det avsvidd, og da det ikke hadde rot, visnet det. Og noget falt blandt torner, og tornene skjøt op og kvalte det. Og noget falt i god jord; og det bar frukt, noget hundre fold, og noget seksti fold, og noget tretti fold. Den som har ører, han høre! (Matt 13,3-9)
      Det er for tidlig å si noe om fruktene. Men Gud ord blir sådd ut, noe vil falle ved veien og bli spist opp av fuglene. Noen vil bli avsvidd av solen fordi det ikke hadde rot. Noe falt blant tordner og tistler å ble kvelt langsomt. Men noe endre i den gode jord og blir frukt som varer. La oss be: Kjære Jehova Gud,Kjære Jesus Kristus -må ditt verk gå frem gjennom denne vekkelsen slik at ordene finner hjertene og det hele blir til frelse og velsignelse for menigheten.

    • De karismatiske og det kristne høyre har vist overraskende lite interesse.

      Kanskje nettopp fordi denne påståtte vekkelsen ikke er preget av noen predikant, eller en gang noen ledere og de derfor ikke kan komme og stjele, eller stråle seg i glansen av det som skjer. Og det er ikke preget av tungetale, skrik, skrål eller fokus på manifestasjoner.

      Den foregår på en konservativ metodistisk skole, så dette har overhode ingenting med karismatisk kristendom, eller pinsevenner å gjøre.

      Dette er en tradisjonell liturgisk sammenheng. Ikke i en frikirkelig/pinsevenn/baptist tradisjon.
      Den ser ut til å følge en formel fra denne retningen av metodisme/hellighetsbevegelsen. Det er på mange måter en eksakt kopi/etterligning av noe som skjedde på samme universitet på 70-tallet.

      Kort fortalt er møtene preget av salmesang, stillhet, bønn, forbønn, bekjennelse av synd om omvendelse fra synd.

    • Mao. Etter hva jeg har forstått har ingen andre enn universitetets egne elever og ansatte vært involvert på noen måte utover tilreisende som har deltatt som vanlige tilhørere.

      Eneste prekener som har blitt holdt har meg bekjent vært av universitetets ansatte metodister, og ingen av disse har egentlig blitt gitt noen sentral rolle på noe vis. Det er studentene selv, uten predikanter, eller ledere som har stått sentralt,å.

      Heller ikke blant studentene ser det ut til å være noen spesielle ledere, sangere, ordstyrere eller profiler. (Men det har vært holdt prekener under gudstjenester av universitetets ansatte, uten at disse prekenene, eller ansatte er gitt en spesiell rolle eller betydning.)

      Dette er et veldig teologisk konservativt, metodistisk, hellighetsbevegelse universitet som flere ganger har sparka ansatte som har uttalt seg positivt om LBTQIA+ rettigheter.

  2. I stede for å være kritisk og vantro, så la oss velsigne og be inderlig om vekkelse.

    Jon og Aashild ble utsatt for motstand og spott. Det var ikke en eneste av dem de snakket til, som ga inntrykk av at de ville ta imot vitnesbyrdet deres. Noen trodde de kom med en ny lære. Det var én ting til som folk syntes var rart: Jon ville ikke spille til dans mer, og man fikk dem ikke til å delta i danselag. De var i det hele tatt blitt annerledes enn før, så til å begynne med lurte folk på om sykdommen hadde tatt litt av forstanden deres. Desto mer måtte Jon og Aashild be for sambygdingene.

    Det ser ut til at motstanden bare gjorde dem enda mer omsorgsfulle. Det ble et nødrop hos dem om vekkelse i bygda. Natt og dag var de opptatt av at menneskene rundt dem levde uten Guds fred i dette livet og uten håp for det tilkommende – ja, at de bekymringsløst hastet mot en evig fortapelse, enda de fritt og for ingenting kunne få del i den evige salighet.

    En natt lå Aashild og tenkte på dette og fikk ikke sove. Hun vekket mannen sin og sa: ”Tenk, hele bygda ligger i åndelig søvn, og vi ligger og sover! La oss reise opp og be til Gud.” Så sto de opp, falt på kne ved sengen og ropte til Gud om vekkelse.

    Iblant satt de ute på pynten foran huset og så utover bygda. Dypt nede ved vannet lå gårdene, små og store, som flekker i granskogen. På motsatt side var det Ormtveit, Homme, Flatland, Brauti og Synnes. På denne siden Solberg, Lunden, Kilen og flere andre. Og innimellom holmer og skogholt var det mange andre hjem, fra Vråliosen lengst i vest til Lønnegrav i øst og Steane og Findreng-gårdene lengst i sør mot Nissedal. De tenkte på dem som bodde der nede, og de nevnte alle gårdene ved navn og ba for dem:

    ”Der bor Torjus og Kristi, Herre – der bor Lars og Else – der bor Anne. Vil du i din nåde forbarme deg over de og frelse de alle!” Denne utsikten ble deres spesielle bønnested. Hit gikk de hver søndag og ofte ellers for å se utover og be for bygda. Dette holdt de på med år etter år. Som et svar på dette ekteparets bønnerop, sendte Gud vekkelse til Vrådal. Denne vekkelsen varte i flere år og førte til at livet i bygda forandret seg radikalt. En regner med at en tredjedel av bygdefolket fikk frimodighet til å vedkjenne seg troen på Gud.

    Vekkelsen spredte seg til nabobygdene i Vest-telemark og selv i dag er det mange som fremdeles kan høste velsignelse av den åndelige fornyelse som Aashild og Jon ble et redskap for. Denne beretningen er hentet fra boka ”Vekkelsen i Vrådal.”

    Kilde: Svendsen, Sigrid. (2000). Vekkelsen i Vrådal. Ottestad: Prokla-Media.

    (Du kan på samme måte som Aashild og Jon bli Herrens redskap der du bor. Skriv navnene på naboene dine opp på en liste. Du kan daglig eller ukentlig be om at Herren skal forbarme seg over og frelse naboene dine – deretter vente på at Gud skal gjøre Sin del av verket – det største av alle mirakler et menneske kan oppleve – FRELSEN.)

    • Hvis du hadde vært mer i Bibelen så hadde du aldri ha kalt meg kritisk eller vantro om jeg nevner dette.

      Jeg ventet faktisk at det kom til å skrives om meg.

      Du er faktisk forpliktet til å prøve det som blir sagt fra talerstolen, ting som skjer i salen, livet som predikanten lever, lovsangen, kollekten og m.m -om det er etter Bibelen. ETTERPÅ kan du velsigne.

      Vi snakkes om et år ang. denne gedigne vekkelsen. Og de få som kjenner meg her inne vet at jeg så inderlig håper at det ER en vekkelse.

      Jeg har faktisk ikke orket å se videoen. Har sett så mye slikt i løpet av mitt liv. Hvor ble alle de frelste av??? En video viser heller ikke alltid sannheten.

  3. Jeg tror det er et anstøt for den vanlige «vekkeksesgjengen», det kristne høyre, trosbevegelsen o.l. At denne vekkelsen ikke har noen navn eller ansikter. Ingen «stor guds mann», som bærer det hele, og ingen av dem selv er involvert, eller har inspirert det, det bærer ikke den formen de mener det bør bære (mest stillhet, og stille sang. Ingen store lydanlegg, videoprosjektorer, skjermer el.l. Ingen spektakulære manifestasjoner, hyl, skrål eller latter. Ingen tungetale. Ingen profetier. Inget fokus på tegn og under.)

    Forbønn gis ikke av noen spesiell, eller spesielle personer.

    Bare kneling ved alteret, syndsbekjennelse, omvendelse, absolusjon, vitnesbyrd og noen ganger en liturgisk gudstjeneste med en helt ordinær preken holdt av universitetets ansatte som ingen har tilskrevet noen stor rolle i det som skjer.

    Musikken når den er der byttes på av helt tilfeldige, vilkårlige personer. Det mest spenstige jeg har sett rapportert er et afroamerikansk gospelkor i forbindelse med en liturgisk gudstjeneste.

    Jeg tror dett er et anstøt for mange at det ikke er noen stor, salvet guds mann å opphøye og heller ingen plattform som gir anledning til å bli opphøyet/gitt oppmerksomhet.

    • Et sant ord fra Jansen, når det skjer en vekkelse som vekker anstøt for de religiøse, er det som oftest noe som de mener ikke burde skje på den måten. Men er det ånden som driver dette fram så kan ingen stoppe det. For som en vis mann sa, så kan ingen rive noen ut av min Fars hånd. De religiøse mener. Men Gud gjør ikke noe etter mann eller kvinners meninger. Det finnes ikke noen som blir så lett krenket som de religiøse, det er som om de leter med lys og lykte for å finne noe de kan sette fingeren på.

      1
      1
  4. «Nobody was in charge. There was no known leader. There was no known worship team, they rotated every two hours or so. No fancy lighting. Wood seats without cushion. The altar was full non stop with people weeping. No offerings.» – Brent Williamson

  5. De har også holdt av setene, utenom de bakerst for studentene som går på universitetet.

Det er stengt for kommentarer.