J.Lee Grady: Når grådighet blir forkynt fra prekestolene, sprer den seg som en kreftsvulst i Guds menighet.

Tidligere Charisma redaktør knallhard ut mot velstands-forkynnelsen

gradyTidligere Charisma redaktør J.Lee.Grady har på tross av sin kritikk mot John MacArthur’s «fremmed ild» konferanse forstått noe av poenget til MacArthur’s flengende kritikk av den karismatiske bevegelsen. I en kronikk publisert i Charisma torsdag advarer Lee Grady mot de farer velstands-evangeliet kan føre med seg. Kronikken som har tittelen «fem grunner til at velstands-evangeliet er dårlig for Afrika» er i realiteten et tydelig oppgjør med «sleip velstands-teologi» som lover gull og grønne skoger til fattige afrikanere. Forkynnere som preker dette budskapet risikerer å skape grådighet, «og når grådighet blir forkynt fra prekestolen sprer den seg som en kreftsvulst i Guds menighet,» sier Grady i en usedvanlig kritisk kronikk til han å være. Grady’s kronikk er både et nødvendig og viktig korreks og troende i den karismatiske leiren gjør svært klokt i å lytte til hans korreks.

Jeg blir ofte bedt om å fortelle hva Gud gjør i Afrika i dag. Siden jeg er alltid optimist pleier jeg å fortelle om de store menighetene og om den intense åndelige hungeren som kjennetegner afrikansk kristendom. Men det også er mørk side som det nå er på tide å ta fatt i og som kanskje utgjør den største trusselen mot troen på det afrikanske kontinent. Jeg snakker om den velstand evangeliet . Selvfølgelig vet jeg at det forkynnes sleipe varianter av dette også i USA (og Europa) – og at det er vi som har eksportert den utenlands» skriver J. Lee Grady i sin innledning før han fortsetter: «Og jeg vil heller ikke minimere de skader som velstands-evangeliet har gjort i mitt eget land. Jeg har også selv vært vitne til hvordan enkelte afrikanske kristne tar disse penge-fokuserte budskapene videre og til nye og enda farligere ytterpunkter,» skriver Grady før han kommer med fem grunner som han mener viser at velstands-evangeliet skader det afrikanske kontinent.

1. Det blir blandet med okkultisme.

Før kristendommen kom til Nigeria, besøkte folk witchdoctorheksedoktorer og ofret geiter eller kyr for å få velstand. De helte veske ut  på bakken slik at gudene ville høre deres bønner. I dag er det en  lignende praksis, men forskjellen er at juju prestene er blitt erstattet av pastorer som kjører Mercedes-Benz. Jeg vet om en pastor som begravde et levende dyr under gulvet i sin kirken  for å vinne Guds gunst. En annen pastor ba sine tilhengere om  å bringe flasker med sand til kirken slik at han kunne salve dem, han sa så at folk måtte strø sand i husene sine for å bringe velsignelse på denne måten. Folk som følger disse sjarlataner blir stadig påminnet om at deres lovede velsignelser ikke vil materialisere seg med mindre de gir store donasjoner til kirken.

2. Det bringer  grådighet. 

Enhver person som kjenner Kristus vil lære seg gleden ved å gi hinn-tbntil andre. Men velstand evangeliet lærer folk å fokusere på å motta, ikke å gi. Kjernen i selve velstands-evangeliet er grådighet, egoisme og materialisme ikledd en tynn «kristen fasade». Kirkens medlemmer blir stadig oppfordret til til å så finansielle frø for så og høste større rikdom og belønning. I Afrika er det hele konferanser hvor målet utelukkende er for dette formålet, – å gi slik at man skal få og predikantene flyr rundt og skryter over hvor mye de har betalt for dresser, sko, halskjeder og dyre armbåndsur. De forteller sine tilhengere at åndelighet blir målt ut fra om de har store hus og billetter på første klasse. Når slik grådighet blir forkynt fra prekestolene er dette som en kreftsvulst som sprer seg i Guds hus.

3. Det mater eller bygger opp stoltheten.

Denne grådige atmosfæren i velstand kirkene har dollarprodusert en skjev lederstil. Min kenyanske venn,  Gideon Thuranira, som er redaktør for Christian Professional magazine, kaller disse menn «churchpreneurs,» som kanskje kan oversettes ned «kirkeentreprenører» eller folk som lager kirker for å håve inn. De planter menigheter, men ikke fordi de har en byrde for å nå fortapte sjeler, men fordi de ser dollartegn når de fyller et auditorium.  En egoistisk forkynnelse skaper selvsentrerte opportunister som søker posisjoner, applaus og fordeler for å være lykkelige. De mest vellykkede fremgangs-forkynnere er de farligste fordi de kan overbevise sitt publikum om at Jesus døde for å gi deg og meg en Lexus.

4. Det er ødeleggende fordi den motvirker dannelsen av en kristen karakter.

Velstands-forkynnelsen er en dårlig etterligning av evangeliet fordi det ikke etterlater rom for sønderknuselse, lidelser, ydmykhet eller tålmod. Det tilbyr en gal snarvei. Forkynnerne av fremgangs-evangeliet lover kjappe resultater og suksess over natten og dersom du ikke får gjennombrudd er det fordi du ikke gir nok penger i kollekten.  Jesus kaller oss til å fornekte oss selv og følge ham; velstand forkynnelse kaller oss til å fornekte Jesus og følge våre materialistiske lyster. Det er en lederkrise i Den afrikanske kirken fordi mange pastorer er så gira etter å bli rike, kan de ikke gidder gå gjennom prosessen med disippelskap som krever selvfornektelse.

5. Det holder faktisk folk i fattigdom

Regjeringen i Malawi er under internasjonal granskning på grunn av svindel utført av toppledere. Det tristeste om den såkalte poverty«Cashgate» skandalen er at bekjennende kristne i administrasjonen til president Joyce Banda er innblandet. En av disse personene stjal millioner av kwacha fra regjeringen og gjemte pengene i en bamse! De fleste mennesker i dag i Malawi lever på mindre enn 1 dollar om dagen, men deres ledere har vært kjent for å kjøpe menger av dyre biler og store eiendommer med penger som ikke var deres. Dessverre har velstand evangeliet som er blitt forkynt i Malawi oppfordret pastorer og ledere til å følge i det samme korrupte mønsteret. Som et resultat har Guds folk blitt grovt utnyttet,» skriver Lee Grady som avslutter sin gjennomtenkte kronikk med å vise til Matteus 7,17 som omtaler ulver i fåreklær, «Hva frukter har egentlig velstands-forkynnelsen?» spør Grady som avslutter med å vise til at velstands-evangeliet i Afrika slett ikke har brakt velstand men heller det motsatte fordi fattigdommen har økt de siste 25 år. Bønnen er at Gud skal reise opp uselviske hyrder som vil rette opp det velstands-evangeliet har ødelagt i Afrika. (Saken fortsetter under videoen)

Shai Linne advarte om det samme i låten «False Teachers»

 Bekrefter Lee Grady’s inntrykk

Lee Grady’s ramsalte kritikk av velstands-evangeliets ødeleggende effekt på troens folk i Afrika er et gledelig og nødvendig korreks til religiøsitet på ville veier. Blant de som har kommentert Lee Grady’s brannfakkel finner vi blant annet Edwin Baiye som selv er en nigeriansk kristen og han forteller: «Jeg er en kristen som er født og oppvokst i Nigeria, men nå bor jeg i USA, og jeg kan ikke være mer enig med forfatteren. Jeg er et resultat av den vekkelse-bølge som feide over Nigeria på 1970 og 1980 tallet. Jeg husker da jeg var i ungdomsskolealderen tidlig på 1980 tallet, da de av oss som var kristne var en liten minoritet. I teorien heter det at det nå er millioner av kristne, men dessverre har grådighetens evangelium, – som i virkeligheten er en villfarelse, -har slått rot. Jeg kan ikke lenger gjenkjenne den kirken som jeg var stolt av og engasjert i på 1980 og 1990 tallet da lederne nå har vendt seg bort fra å forkynne Guds Ord og i stedet åpnet opp for all slags merkelige doktriner som vektlegger frykt for hekser og trollmenn, bli rik for enhver pris osv. Amerika er ikke så mye annerledes fordi at når jeg går i kirkene ser jeg at kristne her er mer opptatt av å leke politikk og policy fremfor å søke Gud i bønn,» skriver den kristne nigerianeren i sin kommentar.

Mener Charisma er hyklerske og rir på to hester samtidig

En rekke av leserne av Lee Grady har kommentert det forunderlige faktum at Charisma Charismamagazine samtidig med å promotere Lee Grady’s sviende kritikk av velstands-forkynnerne også positivt promoterer amerikanske velstands-forkynnere som Benny Hinn  «How can the same magazine rightly speak against the prosperity gospel and at the same time publish articles in support of the number one promoter of the same false teaching namely, TBN and people like Benny Hinn?» spør en annen leser og får følge av flere. «Disse «prosperity pimps» som fremmer dette falske evangelium er en kreftsvulst i kroppen på den karismatiske bevegelsen hvor kirkesamfunnene som er karismatiske enten helt eller delvis ignorerer den eller og fremmer den. Med all respekt til Charisma, hvordan kan dere både promotere (velstands-evangeliet) -og kritisere det på samme tid? Den karisamtiske bevegelsen blir åndelig sett spist opp fra innsiden av denne kreften og med med mindre det kommer en omvendelse frykter jeg for mine medkristne,» skriver en bekymret leser av det karismatiske magasinet.

Av Kjell Andersen