Norsk rettsvesen har både i tingretten, i lagmannsretten og Høyesterett slått fast at sjikane og mobbing på internett er en straffbar handling. I saken som er hentet fra det religiøse Norge, ble en profilert pastor mobbet og sjikanert av en blogger som brukte sitt angivelige «nei til gjengifte» som alibi og skalkeskjul for å holde på. Gjennom tre rettslige instanser er det blitt slått fast at det finnes grenser på hvor mye sjikane på nettet et menneske skal finne seg i, og i aktuelle sak ble domfeldte ilagt et forelegg på 12000 som domfeldte også har betalt. Den endelige dommen viser at det finnes grenser for hva bloggere skal kunne publisere av påstander og skjellsord både i innhold og mengde. Vi har i de siste dagene hatt en debatt gående som ble svært stygg og preget av uverdige skjellsord og udokumenterte påstander om et navngitt individ som ikke deltar i debatten og derfor ikke kan forsvare seg.
Søkelys valgte derfor i går kveld og slette noen av de groveste kommentarene samt å sette strek for videre debatt, da det viste seg at kommentarfeltet ble misbrukt til å fremsette grove og udokumenterte påstander som også kan oppfattes som sterkt injurierende og i verste fall føre til straffeansvar. Dette misbruket av kommentarmuligheten gjorde at Søkelys valgte å stenge tråden for videre kommentering. Det er trist å måtte konstatere at aktuelle sak har skapt bitterhet, og derfor håper vi at partene i saken kan legge bitterhet og saken bak seg, og vandre videre i livet.
Denne kommentaren er endret av redaksjonen
Denne eller tilsvarende kommentarer vil ikke bli lagt ut da de fremsetter udokumenterte påstander om et individ som ikke deltar i debatten her.
Vedkommende har tidligere bestridt din versjon, men du er fri på din egen nettside til å publisere hva du enn vil.
Søkelys verken kan eller vil publisere slike injurerende påstander mot navngitte indvider.
Veldig bra at alle forsøk på utskjelling stanses med en gang. Blir slike kommentatorer vel slitsomme finnes vel muligheter for å blokkere IP-adresser?
Det å blokkere IPer har jeg gitt opp, for det som da skjer er at folkene tar i bruk det politiet omtaler som «det mørke nettet»-
DVS at de tar i bruk nettsteder ala Tor som lar brukerne bruke IPer fra de mangfoldige hundretusener som tar i bruk TOR nettleseren
Om Tor kan du lese her:
https://no.wikipedia.org/wiki/Tor_(anonymitetsnettverk)
Det som da skjer er at dem som bruker TOR blir tildelt tusenvis av forskjellige tilfeldige IPer fra hele verden.
Blir det FOR plagsomt kan du bare stanse alle utenlandske IP-adresser. Da kommer kun kommentatorer med norsk IP inn, og du har løst det.
Den muligheten har jeg ikke tenkt på. Dog så er det av og til også noen dansker og andre utlendinger som har lagt igjen kommentarer her, dog er det stort sett at slikt er nødvendig når det gjelder et bestemt tema.
Kjellemann; du skal være varsom med å skrive:» du er fri på din egen nettside til å publisere hva du enn vil».
Som en ekte asparges, tar han alt bokstavlig(jfr «nok tau til å dingle i mm..)
Når det før eller siden blir tatt ut tiltale i en ny straffesak/evt også sivilrettslig søksmål, vil nok JKC vise til at du oppmuntret ham. At han kan skrive hva han vil på egen blogg er selvsagt ikke riktig!
Forøvrig kan jeg konstatere at Jan Kåre/»Johan Sebastian» behersker svensk skriftlig enda dårligere enn han behersker norsk og engelsk?
Christensen er selvfølgelig fri til å fortsette å drive kriminell virksomhet på egen blogg Ansgar.
Vi andre må jo ta avstand fra JKCs virksomhet som allerede har gjort at Christensen har status som straffedømt eller domfeldt.
Jeg så at Christensen på egen blogg ikke ville akseptere at han kan kalles straffedømt, men i følge det formelle er Christensen nå pr definisjon straffedømt. «Å være straffedømt vil si å ha fått fengselsstraff, samfunnsstraff eller bøter.» https://www.udi.no/ord-og-begreper/straffedomt/
Hvis Christensen velger å fortsette sin forbryterske karriere med å skrive noe som medfører straffeansvar, da får han gjøre det på egen blogg.
Jeg vil ikke her fortsette en debatt som er stengt.
Jeg vil bare kort redegjøre for hvorfor jeg deltok.
Jeg synes at vi kristne skal være et lys og et eksempel for andre, våre ikke-kristne venner og uvenner. Det vil si at vi ikke skal mobbe, lyve og opptre falsk ovenfor andre.
Jeg synes også, og Søkelys har helt riktig gitt oss eksempel på barn som har begått selvmord, at mobbing ikke er akseptabel. Det selv av en person som jeg er enig med. Vi snakker her om rettferdighet.
Og jeg synes heller ikke at vi kristne skal være falske og tilegne oss verdier på falsk grunnlag.
Den samlede sum av mitt syn ble manifistert og uttrykt i debatten som nå er stengt. Det var ikke bitterhet. Det var bare at jeg ville sette en grense og avslutte en mobbing, falskhet og uærlighet som har foregått i all for lang tid uten at noen andre enn domstolene har grepet inn. For det er også oss kristnes plikt å gripe inn her. Noe vi ikke har gjort. Vi har latt humla suse.
La oss håpe at dette forandrer seg og her snakker jeg på generelt grunnlag.
Jeg følger med i saken her i dag og har allerede måttet redigere en kommentar som gjentar de udokumenterte påstandene.
Jeg er enig med deg i det du skriver her Knut.
Det som er trist er at den opprinnelige saken har ført til bitterhet hos domfeldte i saken.
Det er på tide at Guds folk demonstrer for verden at vi ikke forsvarer mobbing.
Jeg var litt i kontakt med et norsk mobbeoffer som stod frem på NRK på Facebook og sendte ham en oppmuntring.
Han var veldig glad for min tilbakemelding.
Jeg hadde tenkt å sagt til ham at jeg har tenkt å skrive om at mobbing også forekommer i kristne kretser, men jeg har utsatt dette litt.
Denne saken samt ting jeg så i ungdommen av mobbing også i kristne kretser skremmer meg, og jeg har såvidt begynt å jobbe med et oppslag om dette temaet.
Mobbing er noe svineri, -vi ser barn tar livet av seg, vi ser voksne mannfolk også ta livet av seg, og som lysets barn burde vi være lys og ikke mørke.
Tilsist: Jeg forstår at det tar litt av når det gjelder saken som ble debattert fordi nettopp den saken provoserer og påstandene som fremsettes gjør selvfølgelig folk irritert og lystne på å ta igjen.
Kanskje litt til side for tema, men allikevel.
Søkelys og altfor mange andre har passivt og uten å si noe observert en innsamling av penger til kristne formål og luftslott som alle har sett ikke har gått til disse formålene. Her har mennesker i god tro gitt penger og blitt lurt.
Derfor må vi reagere med advarsler på sentrale plasser som f.eks i Søkelys mot denne type «forretningsvirksomhet». Det uansett hvor liten eller stor den er. Vi må her stå opp for vår kristne tro og ikke bare passivt akseptere at den blir misbrukt.
Du tenker på den påståtte innsamlingen til en bibel kanskje?
Vi har jo omtalt dette tidligere, samt en rip off rapport og en svartelistning av samme virksomhet,
Disse eldre artiklene forsvant tror jeg når det ble introdusert en begrensning i omtalen av akkurat denne saken.
Men du må gjerne tipse hvis du kjenner til tvilsomme prosjekt.
Send bare mail til sokelys@gmail.com
Knut,
Nå har det blitt samlet inn penger til Strassburg anken og det har ingenting med bibeloversettelsen å gjøre. 50.000kr er kommet inn.
Skjønner dere ingen ting?
Nåt en nyfrelst overivtig vil selge alt han eier,
Det er helt sykelig.
Alle må ha et sted å bo, ikke minst i kalde Norge!
Det er nå DU som ikke forstår. Hadde DU vært en SANN hyrde, en SANN evangelist, en SANN bibellærer, hadde du gitt deg med mobbinga og sjikanen FØR du ble dømt. SÅ enkelt er det.
Du har ihvertfall funnet deg en «ondskapens advokat»:
https://www.dagbladet.no/kultur/kjaere-erna-solberg—jeg-ber-deg-om-a-bruke-din-makt-til-a-hente-leila-bayat-hjem-til-norge/68743028
Sjekk det onde fliret til Meling:-(
Hva broder Christensen opplever, er ikke noe annet enn hetsing og forfölgelse!
Dere får han til å skrive,og han svarer igjen, og dere anbefaler å anmelde ham igjen!
Råttner enn dette er det ikke mulig å komme!
Johan Sebastian
Helt enig med deg.
Eirik Jensen som er dømt for å ha tatt imot bestikkelser og utnyttet sin stilling for den nette sum av 700.000,- kr.
Du er en ynkelig patetisk mann, Jan Kåre Christensen.
Først skriver du et støtteinnlegg til deg selv i et annet navn. Du besvarer det støtteinnlegget til deg selv, som du selv skrev, med at du er enig med det støtteinnlegget.
Slik har du holdt på i lang tid, Jan Kåre. Det er ditt varemerke og voksne mennesker med normale mentale evner ser det med en gang hver gang du holder på slik. Man trenger ikke IP adresse for å se dette.
Jeg regner med at Søkelys sletter dette ynkelige tullet ditt samt mitt svar, Jan Kåre.
Tull Knut, jeg har ikke skrevet dette.
Legg merke til at det er en svensk data, du er ikke frisk ?
Jan Kåre Christensen.
Det er kun den som har skrevet det og Søkelys som vet at den er skrevet fra en svensk IP adresse.
Du er ikke Søkelys. Ergo er det bevist at du skriver støtteinnlegg til deg selv. Johan Sebastian = deg selv.
Patetisk, lille mann. Patetisk.
Jeg vet ikke om det er skrevet fra en Svinsk ip adresse.
Men at det er ikke en Norsk data, det vet jeg.
Det står ordet forfölgelse med to tødler over o er ikke Norsk.
At det er mange som støtter meg, det vet jeg!
Men at de ikke vil skrive med åpent navn på Søkelys å få den hetsen og lagt ut med alt annet dritt, det skjønner jeg.
Det er råttent av Søkelys og Kjell Sverre Andersen å legge saken, og etterpå gå offentlig ut for å terge han til mer anmeldelse, ille!
Knut jeg går ikke rundt å håper på en ny anmeldelse, men den har jeg alt å tjene på da ingen er blitt mer hetset og sjikanert enn meg og min familie.
Se her: http://blog.janchristensen.net/2017/10/nr-2092-pastor-og-den-apenbart.html
http://blog.janchristensen.net/2017/09/nr-2087-na-er-endelig-anken-som-her-er.html
http://blog.janchristensen.net/2016/06/nr-1567-det-er-ingen-som-er-blitt.html
http://blog.janchristensen.net/2016/06/nr-1470-jeg-er-forskt-truet-til-taushet.html
http://blog.janchristensen.net/2016/05/nr-1496-christian-rosland-i-retten-i.html
Önsker du ikke å forstå at det er mulig å skrive ö med en norsk datamaskin? Detter IKKE skrevet på en SVENSK data.
Birgir jeg vet en ting, den er ikke skrevet fra min pc.
Det kan Kjell Sverre Andersen garantert bekefte.
At noen av bokstavene er Svenske er ikke vanskelig å se.
Men det at han skriver som anonym, skjønner jeg meget godt.
Eller hadde han blitt hetset av bermen rundt pastor…
Jeg kan ikke bekrefte at du ikke haar skrevet under navnet Johan Sebastian
Jeg forstår ikke at du kan lyve slik, Jan Kåre.
Birgir, kontakt Søkelys og de vil bekrefte at Jan Kåre har skrevet støtteinnlegg og besvart det selv.
Vi vet at du har gjort det og vi vet at du har gjort det samme mange, mange ganger, Jan Kåre.
Selvfølgelig er dette Christensen nå har funnet på rene tullballet og vil selvfølgelig ikke bli stående
http://www.sokelys.com/?p=21633
Dog er det morsomt at det først skrives en kommentar fra Johan Sebastian på en IP adresse som fører til
http://www.infosniper.net/index.php?ip_address=84.208.227.4&k=&map_source=1&overview_map=1&lang=1&map_type=1&zoom_level=7
Deretter svarer JKC fra den samme IP.
Dog har Christensen en annen IP som leder til Sverige
Knut, tull!
Knut, du må da vite at hvis jeg hadde sendt denne fra egen data, så hadde Kjell Sverre Andersen for lenge siden bekreftet det. Han gjør alt for tiden for om mulig å lage kvalm for meg og den Himmelske blogg!
Du er bare helt utrolig Jan Kåre. Slik taler ikke en bibellærer/evangelist/pastor. Men det er ikke det minste rart at du ikke har framgang med forkynnelsen din. Livet/synden din roper så høyt at det er umulig å høre hva du sier.
Birgir du er full av Satan temmelig åpenbart når du skriver som du gjør.
Hadde jeg skrevet fra min data hadde Søkelys for lenge siden lagt ut dokumentasjon.
Hele nettstedet Søkelys har to agendaer.
Det ene er å løfte opp og frem den falske apostel.
Den andre er å trykke ned, sjikanere og sette meg i et dårlig lys og i gapestokken.
Jan Kåre.
Du klarer selv å sette deg i et dårlig lys.
Nei Jan Kåre. Det er DU SELV som setter deg i gapestokk og dårlig lys. Det er noe du har holdt på med i mange år. Du kaller deg selv bibellærer, Evangelist, pastor, men besitter INGEN av de oppgavene. Det vitner, eller rettere sagt SKRIKER, livet ditt om. Du skriker i øst og vest, men ingen hører skriket ditt på grunn av at: Livet/synden din roper så høyt at det er umulig å høre hva du sier.
Gå du FØRST inn for Gud og ta et oppgjør med synden i ditt eget liv. Først DA kan du påpeke ANDRES synd. Ikke før. Du ser bare flisen i andres øyne, men ikke bjelken i ditt eget øye.
Har en bønn til Himmelens Gud for deg Birgir, at Gud vil lønne og gi deg igjen for alt det du har skrevet om meg og du vil få igjen syv ganger, minst!
Både du og alle andre som har skrevet på Søkelys!
Bare det du skrev nå, Jan Kåre, forteller mer enn nokk. Det er som jeg sier. Du lever et urent liv. Et liv i synd og skam. Du bærer urene bønner fram for Gud. Bortkastede bønner . Bønner Gud har sagt han ikke vil høre. Når duger urent, kommer det urene tilbake på deg selv. Det har vi også sett gjennom mange år, hvordan du har harselering med andre, og fornedret og nedsnakket den ene leder/forkynner etter den andre og satt det ene navnet etter det andre, hvert styggere enn det andre, og så er du sågar så frekk og freidig at du sier himmelens og jordens skaper har bedt deg om å skrive det. Til og med sier du at Bibelen ber deg om å skrive stygge karakteristikker på folk du ikke liker. Men som sagt: Gå du FØRST inn for Gud og ta et oppgjør med synden i ditt eget liv. Først DA kan du påpeke ANDRES synd. Ikke før. Du ser bare flisen i andres øyne, men ikke bjelken i ditt eget øye. Men Gud hører ikke hva du sier, for livet/synden i livet ditt roper så høyt.
Christensen har neppe den minste autoritet i bønn innfor Herren.
Jak 5,16 En rettferdig manns bønn har stor kraft i sin virkning, lærer Guds ord, og det tullet Christensen nå bedriver er nå på et nivå som ville fått enhver seriøs advokat til å trekke seg fra saken.
Dersom Meling er klar over hvordan Christensen bedriver av tull og tøys, hadde han trukket hele klagen og sagt at nok får være nok.
Dette tullballet er langt under min verdighet.
Du ber til Gud om at de av oss her i Søkelys som er i mot mobbing, sjikane og terror skal straffes for dette, Jan Kåre ?
Forøvrig kjenner jeg navnene til en eller flere som har gitt penger til din svindel innsamling. Det kunne ikke falle meg inn å kontakte disse eller være ufin med disse. Igjen lyver du. Det i tillegg til at du lyver deg i fra at Johan Sebastian ikke er deg selv.
Er det Jan Kåres liksom venn som her skriver eller er det Jan Kåre selv? Merkelig at Johan Sebastian og Jan Kåre deler IP adresse
Kjell: den setningen på UDI er nok ikke helt korrekt og uttømmende:
Dersom man har vedtatt en bot(forenklet forelegg), feks hastighet, så er man ikke straffedømt. Men, dersom man ikke erkjenner forholdet, og saken blir ført for tingretten, og man blir funnet skyldig og dømt, da er man straffedømt.
Det ligger jo i begrepet StraffeDØMT!
Uansett er jo selvsagt JKC straffedømt…
Det har du rett i. Å vedta et forenklet forelegg er selvfølgelig noe annet.
Jeg er ikke Christensen, dere lyver på ham!
Samt, dere driver med forföelgelse og för eller senere vil synden innhente dere.
Gi deg nå, Jan Kåre.
Jeg er heller ikke Johan Sebastian.
Johan er en oppadgående broder som har sett lyset.
Kanskje ikke Jan Kåre. Men du og Johan Sebastian har felles IP adresse. Sitter du på fanget til Jan Kåre eller dikterer han hva du skal skrive..eller er du en liksom venn?
Det er trist å se at Søkelys angriper en slik god og stødig Herrens tjener som Jan Kåre Christensen.
Jeg har vært i Christensens hjem flere ganger, og det er en god og varm ånd over hjemmet.
Søkelys og dere andre burde bruke tiden på noe annet.
Kjell, vil du gå ut på bloggen din å si at du har løyet på meg?
Det er ikke jeg som har skrevet disse kommentarene i det hele tatt.
Det er en Svensk broder som skrev fra meg hjemmefra. På sin egen PC.
Så reiste han til Sverige langt i fra Stockholm og skrev fra en helt annen PC der.
Dette er fakta, og at du sier det er skrevet av meg er også løgn, og fra min IP adresse melding nr. 2 er en umulighet!
Mvh
Jan K
Søkelys har ingenting å beklage da du selv skrev at denne mannen skrev fra Sverige.
Dessuten er din unnskyldning latterlig og ikke i samsvar med hvordan IP og datamaskiner fungerer.
Gi opp og heller be Søkelys om unnskyldning. Det fortjener de.