«Når du krysser øynene, ser du dobbelt. Denne dupliserende effekten skjer også når vi prøver å se hva Bibelen sier om Jesu gjenkomst med våre indre øyne krysset. Å se dobbelt er en uheldig virkelighet for mange troende. La meg forklare hva jeg mener ved å gi noen eksempler,» innleder Robert Adams, forfatter av boken Endetid og bortrykkelse i sitt innlegg. Skribenten tar avstand fra læren om at det skal finne sted en «hemmelig bortrykkelse» før trengselstiden og avviser ideen om at Jesus kommer igjen to ganger.
Av Robert Adams: Enkelte hevder at Skriften sier at Jesus skal komme som en tyv før endetidens trengsel. Men la oss se hva det står i Åpenbaringen 16: «Den sjette engelen tømte sin skål ut i den store elven Eufrat. Og vannet i den tørket bort, for at det skulle ryddes vei for kongene fra Østen.
… Se, jeg kommer som en tyv! … Og han samlet dem på det stedet som på hebraisk heter Harmageddon. Den sjuende engelen tømte sin skål ut i luften» (Åp 16:12, 15-17).
Vi ser her at mellom uttømmingen av den sjette og sjuende skål, som finner sted mot slutten av trengselstiden, kunngjør Jesus at han er i ferd med å komme som en tyv. De som mener at Jesus kommer som en tyv før trengselstiden blir da nødt til å si at Jesus kommer som en tyv to ganger, både før og etter trengselstiden. Åpenbaringsboken skildrer imidlertid Jesu komme som en tyv kun etter trengselen, og det er ikke noe i resten av Skriften som viser at han kommer som en tyv før denne tiden.
Når Jesu gjenkomst sammenlignes med hvordan en tyv kommer, betyr dette ikke at hans komme skjer stille og på en hemmelig måte, men at det vil være plutselig og uventet. Dette ser vi av det Paulus skriver: «Herrens dag kommer som en tyv om natten» (1 Tess 5:2). Vi kan ikke si at denne dagen kommer stille og på en hemmelig måte, men vi kan si at den kommer plutselig og uventet. Legg merke til hva Paulus skriver to vers senere: «Men dere, brødre, er ikke i mørket, så dagen skulle komme over dere som en tyv» (1 Tess 5:4). Av dette, ser vi at de som skal oppleve Jesu gjenkomst etter trengselen som en tyv, dvs. plutselig og uventet, er de som er i åndelig mørke. De troende, derimot, blir ikke overasket av Jesu gjenkomst etter trengselen fordi de forventer hans komme.
Så har vi ideen om to grupper av troende i endetiden, dvs. menigheten og de såkalte ‘trengselshellige’ som tåler prøvelsene i de siste dager. Denne ideen er basert på omtalen av «de hellige» i Åpenbaringsboken i tiden for den store trengsel (Åp 5:8. 8:3-4. 11:18. 13:7, 10. 14:12. 15:3. 16:6. 17:6. 18:24. 19:8). Vi bør imidlertid merke oss at Paulus bruker begrepet «de hellige» over 20 ganger om de troende. For eksempel, i Efeserne 1:1, skrev han: «Paulus, ved Guds vilje Jesu Kristi apostel – til de hellige i Efesus, som tror på Kristus Jesus.» Han skrev også til de hellige: «Dere tok imot Ordet under stor trengsel» (1 Tess 1:6). I Åpenbaringsboken, skrev apostelen til de hellige i Jesu menighet: «Jeg, Johannes, som er deres bror, og har del med dere i trengselen» (Åp 1: 9). Realiteten er at menigheten består av de hellige som opplever trengsel til alle tider – også i endetiden. Å skille ut en gruppe og kalle dem ‘trengselshellige’, og påstå at de ikke er en del av menigheten, stemmer dårlig med hva Bibelen lærer.
Det påstås også at det er to grupper som dør i troen på Jesus – de som dør før trengselstiden og de som dør i løpet av denne tiden. Dette fordi «de døde i Kristus» blir oppreist til liv når Jesus kommer (1 Tess 4:16), og det hevdes at dette skjer før den store trengsel. Og i tiden for den store trengsel står det om «de døde som dør i Herren» (Åp 14:13). Ut fra dette hevdes det at det skal være to oppstandelser av troende – først når Jesus kommer like før den store trengsel, og siden når han kommer like etter denne tiden med trengsel. Men angående de troendes oppstandelse fra de døde når Jesus kommer etter den store trengsel (jf. Åp 19:11ff), sier Åp 20:5: «Dette er den første oppstandelsen.» Ideen om en oppstandelse av millioner av troende en tid på forhånd er dermed utelukket, som igjen ugyldiggjør ideen om at Jesus kommer før den store trengsel.
En annen ting vi bør være klar over er at Jesus sier i Matteus 24:29-31 at hans «utvalgte» skal samles når han kommer etter den store trengsel («straks etter de dagers trengsel … engler … skal samle hans utvalgte»). Paulus nevner «vår Herre Jesu Kristi komme og vår samling hos ham» (2 Tess 2:1). Enkelte påstår at disse henvisningene refererer til to forskjellige samlinger ved to forskjellige Jesu gjenkomster, både før og etter den store trengsel. Men siden Paulus også skriver til de troende: «Dere er Guds utvalgte» (Kol 3:12), viser dette at «hans utvalgte» som samles når Jesus kommer etter den store trengsel, er de troende.
Jesus sier i Markus 13:24-26 at han blir åpenbart og dermed synlig når han kommer etter den store trengsel: «Men i de dager, etter denne trengsel … da skal de se Menneskesønnen komme i skyene med stor kraft og herlighet.» Jesus henviste til dette i Lukas 17:30 som «den dag Menneskesønnen åpenbares». Paulus skrev: «dere venter på vår Herre Jesu Kristi åpenbarelse» (1 Kor 1:7). Hvis vi antar at Paulus lærte at Jesus skal komme for trengselstiden, vil det si at det er tale om to åpenbarelser av Jesus, en åpenbarelse før trengselen og en åpenbarelse etter trengselen. Men det burde være innlysende at Paulus henviste til den samme Jesu åpenbarelse som Jesus selv sa skjer etter trengselstiden. Det er denne åpenbarelse av Jesus de troende venter på.
For å oppsummere: Jesus kommer ikke som en tyv to ganger i endetiden. Det er ikke to typer Jesus-troende i endetiden (menigheten og ‘trengselshellige’). Det vil ikke være to oppstandelser av mennesker som dør i Herren. Det vil ikke være to samlinger av Jesu utvalgte som skjer ved to åpenbarelser av Jesus, både før og etter trengselstiden.
Dette er hva Bibelen lærer: Jesus skal åpenbare seg uventet og plutselig som en tyv for verden når han kommer rett etter en kort tid av trengsel. De døde i Kristus blir reist opp, og sammen med de levende troende blir de alle samlet for å møte Jesus i luften (1 Tess 4:17). Så fortsetter han nedstigningen til Jerusalem sammen med alle sine for å opprette sitt rike på jorden.
La oss lese Bibelen med normalt syn. Læren om Jesu gjenkomst blir forvrengt når vi ikke ser ordentlig. Om du ser dobbelt når du leser tekster om Jesu gjenkomst, be til Herren om å få «øyensalve til å salve dine øyne med, for at du kan se» (Åp 2:18). Da slipper du å være kryssøyet og tilhenger av en endetidsundervisning som ikke stemmer med Jesu og apostlenes lære.
Skrevet av Robert Adams, forfatter av boken Endetid og bortrykkelse.
Aktuelle bok kan kjøpes her: https://www.mediaforlag.no/shop/product/endetid-og-bortrykkelse
Endelig noen som sier noe fornuftig om dette temaet, og godt fundamentert i Guds Ord, Ikke bare synser og mener både det ene og det andre. Legg merke til Åp 19:7 som beskriver den nøyaktige tiden for lammets bryllup.
Et godt og bibelsk innlegg med matnyttige tekster og solid bibelsk referanse. Noe helt annet enn svermeriet som Simone og Nick farer med om en førtrengselsbortrykkelse.
Dessverre er mange grepet av forførelsen om bortrykkelsen før den store trengsel. Mange troende har latt seg forlede av læren til de frie vennene og pinsebevegelsen om dette. Vi må slutte med å holde troens folk for narr.
Tja, Kikki.
Etter min mening er det umulig å holde de som tror hele Guds ord, og tror Herren Jesus Kristus for narr.
Jeg tror nok at de nevne personer kan sin Bibel, men hva skyldes da disse forførelsene.
Ønsketenkning?
Frykt for prøvelsene?
Ikke forberedt = lat og giddalaus?
En overdreven tro på at Jesus ikke tillater at de vil sulte, få flis i fingeren altså lide vondt, og eller andre ting som vil de vil få kroppslig eller sjelelig vondt?
Jeg bare lurer?
Jeg lurer også på hvorfor de nevnte personer, blir så påståelig og grinete når noen andre her andre meninger enn de selv?
Mange har latt seg dåre av lære som klør dem i øret.
Den ubehagelige sannhet som Ordet lærer er at Kristus kommer igjen etter at menigheten er lutret og prøvet som «gull glødet i ilden».
Det å forkynne at Jesus henter oss før den store trengsel er å holde folk for narr. Det er å sy puter under armene på late mennesker eller som slumrer på Sion.
Jeg er redd mange som har trodd den ubibelske læren om bortrykkelse før trengsel vil miste motet når endetidens forfølgelser virkelig begynner. Man er jo forespeilet å bli hentet ut før lidelsene og prøvelsene kommer. Vi har fått en lykkekristendom som forkynner at vi skal unnslippe alt.
Og når det ikke skjer. Vil så disse som tror den lære holde ut?
Jeg er ikke så sikker.
Dette fordi de vil oppleve at det terrenget deres selv-lagde veikart beskriver rett og slett ikke finnes.
Kristenlivet er ikke bare gode dager. Det vil bli mørke, slit, strev og en kamp for å nå himmelen.
RJ, for å svare på spørsmålet ditt, så kan det være fint om du kan vise til et konkret eksempel hvor jeg er «grinete» som du sier, så tar vi det derifra.
For øvrig så lever jeg fint med at både Kikki, RJ og andre ikke deler samme syn som meg. Så lenge de har sin sak med Gud i orden, så spiller resten liten eller ingen rolle.
For meg personlig var det avslappende og godt å tenke på at bortrykkelsen skulle skje etter trengselen, det var ikke så nøye med hvordan jeg levde her og nå liksom.
Noe annet ble det da jeg fikk «se» (min personlige overbevisning) at den kan skje «når som helst», for meg en skremmende tanke/opplevelse.
Har jeg min sak med Herren i orden? Er mitt liv bygget på rett «fundament»? Tillater jeg ting i mitt liv som ikke er så «nøye med» pga at bortrykkelsen ikke skjer nå allikevel?
Produserer mitt liv de frukter som bibelen sier de kristne har?
Jeg vil heller være beredt om Jesus Kristus skulle komme allerede i kveld – tanken om at jeg plutselig skal se min Frelser i øynene virker for meg slik at jeg ikke vil ha noe uoppgjort med Ham.
Hvordan forbereder man seg til bortrykkelsen etter trengselen egentlig? Prepping? (som verken Jesus eller NT ikke nevner med ett eneste ord – snarere tvert imot faktisk)
Ja, hvordan er det f.eks RJ og Kikki egentlig forbereder seg? (helt ærlig og oppriktig spørsmål)
Frelsen er ikke bygget på NÅR bortrykkelsen skal skje – og prøver vi å legge til noe i frelsesverket, så har man fullstendig misforstått.
..og er det feil å tro at Jesus kommer «når som helst» når en vet at man plutselig kan se Frelseren i øynene? Jeg sliter faktisk med å forstå at denne tanken «er å sy puter under armene på late mennesker». Det sier kanskje noe om hvilket syn man egentlig har på Jesus Kristus ved en slik uttalelse?
For å unngå kjerringprat. Så vil jeg uttrykke det slik.
You have the right to refuse to speak. Anything you say can and will be used against you in a court of law
Du står selvsagt fritt til å ikke svare, RJ. Jeg prøvde bare å svare på kjerringpratet ditt. Lite voksent av deg å holde på slik da jeg tror du er noe eldre enn 13 år.
Jesus kommer bare en gang og det er synlig for alle.
Et slikt endetidssyn er i sin ytterste konsekvens erstatningsteologi.
Her er 5 punkt som motbeviser hva Robert Adams skriver:
Punkt nr 1
Adams skriver:
«De som mener at Jesus kommer som en tyv før trengselstiden blir da nødt til å si at Jesus kommer som en tyv to ganger»
SVAR:
Nei. Jesus kommer bare en gang som tyv. Hvordan kommer egentlig en tyv?
Jo, han kommer for å stjele det han ikke eier. Så når Jesus kommer som en tyv,
da kommer han, etter trengselstiden, for å rykke bort de som han ikke eier, de som ikke er frelst.
Dette er den ugudeliges bortrykkelse. Bibelen forklarer dette i lignelsen i Matt 13
I lignelsen om hveten og ugresset, sier han: Sank først ugresset sammen og bind det i bunter for brenne det. Men hveten skal dere samle i låven min.
Den Herre Jesus forklarer dette slik: Høsten er enden på denne tidsalder. Høstfolkene er engler. Likesom ugresset blir sanket sammen og brent med ild, slik skal det gå ved enden på denne tidsalder. Menneskesønnen skal sende ut sine engler, og de skal sanke ut av hans rike alt som volder anstøt, og de som lever i lovløshet. Og de skal kaste dem i ildovnen.
Matt 24:40-41
Da skal to menn være ute på marken, den ene (ugresset) blir tatt med, den andre (hveten) blir latt tilbake.
Den ugudeliges bortrykkelse, som dette kalles, var kjent i GT.
«For de oppriktige (hveten) skal bo i landet, og de ulastelige bli værende der.
Men de ugudelige skal bli utryddet av landet, og de troløse (ugresset) skal bli rykket bort derfra. Ordsp. 2:21-22.
Sank først sammen ugresset las vi i Matt 13. Dvs. Det som mange tror er bortrykkelsen av menigheten, er egentlig den ugudeliges bortrykkelse.
Adams lærer at den som blir hentet i Matt 24:40-41 er den heldige (troende)
og den som blir latt tilbake er den ugudelige. Bibelen lærer det motsatte.
Jesus talte om menigheten bare som noe fremtidig: På denne klippe skal jeg (fremtid) bygge min menighet. Alt som har med endetid å gjøre i Matt 24 gjelder
Trengselstiden, og Israel er der «de utvalgte»
Punkt nr 2
Adams skriver:
«Men dere, brødre, er ikke i mørket, så dagen skulle komme over dere som en tyv» (1 Tess 5:4). Av dette, ser vi at de som skal oppleve Jesu gjenkomst etter trengselen som en tyv, dvs. plutselig og uventet, er de som er i åndelig mørke.»
SVAR:
Adams siterer vers 4, men ikke vers 5 som sier følgende:
Dere er alle lysets barn og dagens barn. Vi hører ikke natten eller mørke til.
Adams skiller ikke mellom Jesu kristi dag, (for de troende) 1 Kor 1:7-8 og «Herrens dag» 1 Tess 5:2
Når det gjelder Jesu Kristi dag, og hans åpenbarelse for menigheten, der vi skal rykkes opp og møte ham i lufthimmelen, så brukes det alltid ordet «vi»
«Deretter skal vi» 1 Tess 4:13
Men når det gjelder andre gruperinger, da bruker Den Hellige Ånd ordene «de»
Når «de» sier fred og ingen fare da kommer en brå undergang over dem.
Og «de» skal slett ikke slippe unna. 1 Tess 5
Jesu Kristi dag gjelder de troendes bortrykkelse. Ukjent i GT.
Herrens dag, derimot, var kjent i GT og gjelder trengselstiden, og i snever betydning, hans komme til oljeberget, Sak. kap 14
«Ve dem som stunder etter Herrens dag! Hva vil dere med Herrens dag? Den er mørke og ikke lys» Amos 5:18
Punkt nr 3
Adams skriver:
«Så har vi ideen om to grupper av troende i endetiden, dvs. menigheten og de såkalte ‘trengselshellige’ som tåler prøvelsene i de siste dager.
SVAR: Dette er erstatningsteologi.
Adams neglisjerer Skriftens vitnesbyrd om at Gud ikke bare har et himmelsk folk (menigheten) med himmelske løfter (Ef 1:3) men at Gud også har et jordisk folk med jordiske løftet (Israel).
Disse «trengselshellige» som Adams nevner er Israel. Trengselstiden kalles «Jakobs trengsel»
Etter kap 6 i Johannes åpenbaring, så nevnes ikke menigheten noe mer igjen før i slutten av boken.
Joda, samme hva Adams lærer, så lærer Bibelen at det finnes forskjellige troende: Vær ikke til anstøt , verken for jøder eller grekere eller for Guds menighet» 1 Kor 10:32
Punkt nr 4
Adams skriver:
Men angående de troendes oppstandelse fra de døde når Jesus kommer etter den store trengsel (jf. Åp 19:11ff), sier Åp 20:5: «Dette er den første oppstandelsen.» Ideen om en oppstandelse av millioner av troende en tid på forhånd er dermed utelukket, som igjen ugyldiggjør ideen om at Jesus kommer før den store trengsel.
Adams mener utfra Åp 20:5 at alle troende oppstår samtidig.
Bibelen sier noe annet:
«For likesom alle dør i Adam, slik skal alle bli gjort levende i Kristus. Men hver i sin egen avdeling . . . »
Den første oppstandelse har avdelinger.
Og når det i Åp 20:5 sies: «Dette er den første oppstandelse», så betyr det:
Dette «fulstendigjør» den første oppstandelse.
Den siste avdeling av troende vil bli gjort levende like før 1000 års riket begynner. Og det er fullendelsen av den første oppstandelse.
«Og de ble levende og hersket sammen med Kristus i tusen år Åp 20:4
Det var denne oppstandelsen Marta kjente til:
«Jeg vet at han (Lasarus) skal oppstå i oppstandelsen på den siste dag»
(Dvs den siste dag før 1000 års riket begynner) Joh 11:24
Ifølge Daniel kap 12:12 så er dette 75 dager etter trengselstiden.
Denne oppstandelsen var kjent i GT.
Hvis Adams mener at dette er samme oppstandelse som den som gjelder for menigheten, hvorfor kalte Paulus det da for en «hemmelighet» ?
«Se, jeg sier dere en hemmelighet (et mysterium) Vi skal ikke alle sovne inn, men vi skal alle bli forvandlet, i ett nu, i et øyeblikk, ved den site basun. For basunen skal lyde, og de døde skal oppstå uforgjengelig, og vi skal bli forvandlet»
1 Kor 15:51.52
Det avsnittet forteller oss er at ikke alle som tilhører menigheten skal dø. Vi som lever når menigheten blir rykket bort, skal ikke dø, men bli overkledt med vårt nye legeme. Mens de av menigheten som allerede er døde, når dette skjer, de skal oppstå uforgjengelig.
Disse åpenbaringene ble hovedsakelig gitt til Paulus. Jesus åpenbarte ikke dette under sitt jordeliv.
Punkt nr 5
Adams skriver:
«Hvis vi antar at Paulus lærte at Jesus skal komme for trengselstiden, vil det si at det er tale om to åpenbarelser av Jesus, en åpenbarelse før trengselen og en åpenbarelse etter trengselen. Men det burde være innlysende at Paulus henviste til den samme Jesu åpenbarelse som Jesus selv sa skjer etter trengselstiden. Det er denne åpenbarelse av Jesus de troende venter på.»
Nei, Skriften taler om to åpenbarelser.
Den første åpenbarelsen finner vi bl annet i 1 Kor 1:7-8 Da skal Herren åpenbare seg for sitt legeme, menigheten. «Mens dere venter på vår Herre Jesu Kristi åpenbarelse»
Denne åpenbarelsen er det bare gjenfødte kristne som vil få se. Plutselig er vi rykket opp. De vantro vil bare merke at vi er borte. De vil ikke få en åpenbaring av Jesus. For vi skal møte ham i lufthimmelen.
Mens når det gjelder den andre åpenbaringen, da skal hvert øye se ham
For å oppsummere:
* Jesus kommer først for å hente sitt eget legeme. (Han driver ikke med selvskading)
* Han hevner seg aldri på troende menesker, kun på de vantro.
* Han skal hente sin brud. Det er imot all mennesklig fornuft at han
skal hevne seg på sin brud.
«Han kommer med flammende ild og tar hevn over dem som ikke kjenner Gud» 2 Tess 1:8
«Den femte engelen tømte sin skål ut over dyrets trone. Og dets rike ble formørket, og de tygget sine tunger i pine» Åp 16:10
«Og fra himmelen falt hagl så svært som hundre pund ned på menneskene» v 21
* Matt 24:40-41 og 1 Tess 4:13-18 er to forskjellig bortrykkelser.
* I Matt 24 er det englene som henter de vantro, mens i 1 Tess 4:13-18 Kommer Herren selv og henter sine.
* «Jesus, han som frir oss fra vreden som kommer» 1 Tess 1:9
At det gjelder trengselen, og ikke helvete, er selvsagt.
* «For Gud bestemte oss ikke til vrede, men til å vinne frelse ved vår Herre Jesus Kristus» 1 Tess 5:9
* «For lovløshetens hemmelighet er alt virksom, bare at den (DHÅ i menigheten) som nå holder igjen må bli tatt bort» 2 Tess 2:7
https://www.youtube.com/watch?v=ZApY9W4gwHM&list=PLbNUNxAJQij8Tt0srItHoAKDG8OPH9IvV
Meget god og grundig undervisning av Magerøy her, slår nærmest ihjel argumentene til Robert Adams.
‘Takk og Amen’ til Øystein Søvikreit Magerøy.
Jeg vil supplere med et lite spørsmål:
Hvilken trøst kan det være Paulus sikter til for de troende
(1Tess 4:18) – hvis det er slik at de troende skal gjennom
den verste trengselstiden som vil ramme jorda – for
deretter bli rykket opp i slutten av den?
Passer det ikke da bedre med f.eks. ordene som forkynner
G. Tobiassen av og til benytter i denne forbindelse:
«SKREM da hverandre med disse ord».