personer:
”Levi Fragell overdriver, han er ikke oppdatert,
hans egne ungdomserfaringer tilhører en forgangen
tid. Jeg kjenner meg ikke igjen i hans
beskrivelser,” er standardfrasen fra pastorer og
redaktører – og et ubevisst publikum anser dermed
mitt anliggende for punktert.
Det faktiske forhold er at mine egne erfaringer i
psykologisk forstand er barnemat i forhold til det
miljø som nå er normalisert i den nykarismatiske
bevegelse. Jeg så ikke barn og voksne falle i gulvet
under ”kraften” før jeg var en garvet fritenker – på
et tilfeldig besøk i Filadelfia i Oslo. Jeg var
referent for Korsets Seier på pinsevennenes
sommerstevner i tenårene, men så ikke lange køer av
syke trenge seg frem til helbredelsespredikanter før
jeg 30 år senere sammen med min bror Arvid under en
ferietur stakk innom Hedmarktoppen for å hilse på
familie og gamle venner. Under vår oppvekst var de
ekstreme forhold jeg nå kritiserer marginale
forekomster, som riktignok var omtalt i blader som
Hjemmets Venn og Livets Gang, men slike trykksaker
forekom ikke i vår omgangskrets. Under påtrykk fra
mirakelvekkelsen i USA fikk William Branham og
William Freeman opptre under korte besøk i Oslo, men
den ansvarlige ledelse lukket snart sine dører for
dette Åndens vær. Rettere sagt: De prøvde, de gjorde
sitt beste – med redaktører og ledere som Egil
Strand og Martin Ski i spissen. (Er det upassende om
jeg her også nevner min far, Øivind Fragell?) Men de
tapte.
I dag er det Korsets Seier - bladet jeg selv
skrev i som ung predikant - som fører nederlaget
videre. Det er journalistisk sett blitt bedre enn
noensinne. Det er ikke mangel på profesjonalitet som
skjemmer verdens pinsekirke. Det er mangel på moral
og anstendighet. En folkelig legmannsbevegelse må
innrømmes et visst slingringsmonn når det gjelder
ytringsformer, med det må være rimelig å foreta
helsesjekken på selve hovedorganet, Korsets Seier.
Etter min mening er tilstanden urovekkende. Man skal
bla langt tilbake for å finne et nummer hvor ikke
troen må stimuleres av en eller flere ubevisbare
mirakehistorier. I det nummer jeg nå sitter og blar
i (uke 25), gjengis rapporter om den uetterrettelige
John G. Lake (1870 – 1935) og hans ”100.000
helbredelser”. Det reklameres for ungdomssamlingen
Toftefestivalen, hvor evangelisten Tom Roger
Edvardsen skal be for syke i et eget
”helbredelsestelt”. I bladets avdelig for
Undervisning, skriver pastor Geir Stomnås at han har
merket ”en økning av norske demonbesatte.” Han
opplever ”at de onde åndene drives ut med høye skrik
og voldsomme manifestasjoner”.
Et oppgjør med pastor Jan-Aage Torp er en
nødvendighet for ethvert kirkelig omdømme, på samme
vis som Aage Samuelsen og Hans Bratterud kunne ofres
med gevinst. Men Reinhard Bonnke og Daniel Kolenda
skal om noen dager tas imot med klappsalver, og
Benny Hinn farer jorda rundt i sitt private jetfly.
For noen måneder siden var han taler hos Ulf Ekman i
Sverige, den samme Ekman som nå også er hedersgjest
i norske pinsesamlinger.
Er det å tale med to tunger en øvelse forut for
tungetalen – eller er det den rest som er tilbake
når seier er blitt til nederlag?
Dette innlegget har også stått i Korsets Seier
(uke 27). Det har imidlertid adresse langt utover
pinsebevegelsens grenser, og jeg legger det derfor
også ut på denne siden.